tiistai 23. marraskuuta 2010

Lääkärikäynti takana

Lääkärissä tuli eilen käytyä ja lääkäri osoittautui ihan mukavaksi. Sain kysyttyä leikkauksesta ja vastaus oli, että en täytä kriteerejä. Mun painoindeksi on vain hiukan yli sen vaaditun 40:n ja kai kaivoin myös itselleni hiukan kuoppaa, kun olin ehtinyt kertoa, että olen ollut nutreilla pidemmän aikaa ja hän oli sitä mieltä, että vaikka olenkin lipsunut yhtä mittaa, niin kuitenkin kun pystyn olemaan niillä viikkojakin kerrallaan, niin se olisi mulle sopivampi keino laihduttaa. En sitten kinastellut siitä eilen sen enempää, mutta sain uuden ajan muutaman viikon päähän ja tänään on jotenkin syntynyt päätös yrittää ihan tosissaan, joten yritän silloin vielä painostaa häneltä edes lähetettä eteenpäin. Jos sieltäkin tulee vastaukseksi ei, niin sitten ei kai auta mikään. Hänen kanssaan kuitenkin sen verran juteltiin, että en enää pelkää leikkausta, koska hän piti sitä aika pikkujuttuna, eikä nähnyt siinä suuria riskejä tai ongelmia. Kävin verikokeissa ja niistä saan tulokset joskus ensi viikolla, mutta hän ei pitänyt nutraamista riskialttiina ollenkaan. 

Mulla on ihanan jouluinen tunnelma täällä, kun laitoin tänään jouluvalot ikkunoihin. Mä tykkään joulusta ihan mielettömästi ja varsinkin siihen valmistautumisesta; musta on ihanaa siivota kaikki täydelliseksi ja leipoa ja koristella ja laittaa jouluruokia.  Ja tietysti syödä kaikkia herkkuja, siitä tykkään enemmän kuin olisi järkevää. Tänä vuonna yritän pitää herkuttelua edes hiukan kurissa, koska viime vuonna mopo lähti käsistä ihan tosissaan. Toivottavasti tänä jouluna en lihoisi yhtä paljon kuin aina ennen!  

5 kommenttia:

  1. Joulu on ihanaa aikaa. :) Tosin en oikein tykkää siitä kaikesta lahjahysteriasta. Mukavaa silti.


    Ja jouluna saakin syödä, tietenkin pieni kohtuus on hyvä olla, mutta nauttia saa!

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä sinne nutrailun kanssa!
    Jos se lääkäri sanoi, että et täytä kriteerejä, ja painoindeksi on yli 40, niin se lääkäri on väärässä. Valtakunnalliset suositukset on, että ilman liitännäissairauksia bmi pitää olla enemmän kuin 40 tai liitännäissairauksien kanssa enemmän kuin 35.
    Se kirurgi, joka leikkasi minut, puhuu koko ajan sen puolesta, että leikkauksia pitäisi tehdä huomattavasti nykyistä enemmän. Että heti jos se painoindeksi alkaa olla korkea eikä monet laihdutuskerrat auta, pitäisi leikata. Tämä olisi ainoa keino ennaltaehkäistä kakkostyypin diabeteksen tai muiden liitännäissairauksien puhkeamista. Esimerkiksi Ruotsihan on valtavasti meitä edellä leikkausmäärissä, siellä niitä tehdään moninkertaisesti enemmän vuosittain mitä meillä.
    Ja itsellänikin oli bmi "vain" 42 kun sain ekan lähetteen. Ja se oli silloin harvinaisen korkealla, normaalisti mun bmi on pyörinyt 40 paikkeilla aina. Mutta koska suvussa tulee mukavana perintönä nuo sairaudet, niin pääsin eteenpäin tuolla luvulla helposti.

    Mutta mutta, en mä yritä sua puhua ympäri tässä asiassa. TODELLA hienoa, jos susta tuntuu, että pystyt laihduttaa muilla keinoilla. Onhan ne muut keinot silti aina se ensisijainen menetelmä kuitenkin :)

    VastaaPoista
  3. Upeaa, että selvisit lääkärin pakeille asti, vaikka lopputulos ei ehkä ollut täysin mitä toivoit. Tunnistan itsestäni joskus sellaista piirrettä, että viime hetkellä perun kaiken, vaikka piti mennä tai tehdä jotain.

    Minä laskin mitä viime vuonna tein päivyristä johon merkkaan kaiken ruoan ja liikunnan sekä mielialat. Sieltä laskin että oma jouluni äärimässy päiviä oli 11 jouluna. Söin muutenkin tosi epäterveellisesti (energia juomia suklaa ja ei oikeaa ruokaa, mutta kalorit sain marras-joulukuun alku pysymään kohtuudessa). Jouluna tuli noin 3-4 kiloa lisää, mutta parissa viikoassa sain ne pois (paastoa ja vähän kalorit)...mutta oli ne viikot tsempata itseä aika pirullisia...olin niin äimän käkenä, että pystyin. Kevät kyllä oli henkisesti rankkaa, elin niin päivä kerrallaan. Vasta toukokuussa olo helpottui, olin jopa ihan sinut itseni kanssa, siis paremmin kuin nyt.

    Odotan kyllä joulua niin paljon :)...toivottavasti jaksan pinnistellä herkuttomana vielä neljä viikkoa eli 25 päivää. Jännittää pelottaa miten joulu menee, mutta päätin että menee miten menee se olisi kuitenkin ratkaiseva paljon asioita minulle.

    Tarvitsee ostaa adventtikynttilät ja ja ja joulukalenterikynttilä (rakastan niitä)...sekä Tonttu Toljanteria pitää kattoa. Lainasin kirjastosta kaikkia joulukirjoja...Ajattelin että olisi hienoa keksiä jotain ajanvietettä jouluksi ruokailujen välille. Ruokahan tulee olemaan isossa osassa. Ajattelin, että jos jotain pelikonsolia en osta ostan palapelejä, kirjoja sekä lehtiä joita lukea jouluna. Kävelyretket otan jokapäiväiseksi tavoitteeksi. Onneksi minulla on mahdollisuus viettää joulu viikko lomana :).

    Keltainen kiiwi oli hyvää..en edes muistanut kuinka tuo kiiwi voi maistua hyvältä..makea, mutta kirpakka.

    VastaaPoista
  4. Nukkelapsi: Mulle joulu on aina sellainen aika, jolloin ihan tarkoituksella annan itseni herkutella. Viime vuonna vain en saanut lopetettua vielä tammikuussakaan ja lihoin ihan älyttömästi ja nyt olen huolissani että käy samoin tänä vuonna.

    Kivi: Minä olen nyt tällä hetkellä ihan vakuuttunut, että leikkaus olisi oikea ratkaisu minulle. Aion ihan tosissaan painostaa siltä lääkäriltä edes lähetteen eteenpäin ensi kerralla, koska minä en jaksa enää taistella tämän kanssa. Ehkä pystynkin noilla nutreilla pudottamaan painoa, mutta kohta olen taas samassa painossa, olen nähnyt ja tehnyt tämän ennenkin. Hyvä, että sinä olet tyytyväinen ratkaisuun, se hälventää minunkin pelkoja. :)

    Absurde: Minä en vielä siellä lääkärissäkään ollut varma saisinko sanottua mitään, mutta koska olisi ollut niin noloa vain istua siinä puhumatta, niin... Mulle on niin nöyryyttävää joutua puhumaan ylipainostani, vaikka sen nyt tietenkin jokainen minua katsova ilmankin näkee.
    Mulle viime joulu venyi noin seitsemän viikon mässäilyksi ja lihoin todella paljon, joten nyt olen huolissani. Oli tarkoitus sitten joulun jälkeen pudottaa ne kilot nutraamalla, mutta ei se ihan onnistunut niin kuin suunnittelin, aina sorruin.
    Yritä ajatella, että jos nyt selviät jouluun saakka ilman herkkuja, niin niin paljon vähemmän laihdutettavaa sinulla on joulun jälkeen! Mulla olisi sama tavoite, mutta saa nyt nähdä miten käy.
    Minäkin aina hankin joulukirjoja ja kynttilöitä ja jouluvaloja ja muuta. Mulla on myös lomaa, joten ihanaa vain olla tekemättä mitään. Mä luen joka joulu Harry Potterit, ne on mukavan kevyttä lukemista ja tavallaan jo perinne. Joulupukki ja Voldemort, sopii hyvin yhteen. :)

    VastaaPoista
  5. Minunkin pitäisi ne Potterit jossain vaiheessa lukea...olen sieltä sun täältä ja elokuvat sekä netin tarinoita. Tai sitten voisin katsoa mitä kirjoja mulla on lukematta yleensäkin..siis niitä mitä en ole kerinnyt lukemaan ja ostanut ne aikaisemmin hyllyyn.

    Eniten stressaan työpaikka jouluruokailua, kun saa taas selittää miksi ja mitä ja onko paino tippunut...jne. Ei siinä mitään, mutta yksi henkilö siinä ryhmässä on pomo ja välillä se vaan ei ajattele mitä sanoo ja ilme kertoo kaiken vaikkei sanokaan. Tarttee soittaa ravintolaan etukäteen jotta voivat tehdä jotain vegaanista, ainakin tuntuu siltä että se olis kohteliasta koska niiden menuussa ei ollut vegaanista vaihtoehtoa.

    Pitäisi täällä omassa kämpässä tehdä tämä joulu siivous valmiiksi. Adventin kunniaksi ajattelin hankkia jotain jouluteetä. Kaupassa oli niin paljon kaikkea mitä haluan maistaa. Sain vanhat teet juotua pois :). Porukoille avuksi siivoukseen viikon päästä ja tekemään laatikoita pakkaseen.(porkkanalaatikkoa olen tehnyt, mutta muut ovat vieraampia)

    Ai niin kasa joulu ristikoita pitä hankkia :)

    VastaaPoista