torstai 17. maaliskuuta 2011

Heippa taas!

Tänään minua ei tosiaan huvittaisi lähteä kävelemään… Ulkona on kurja ilma, varpaani ovat edelleen muusia, en halua mennä ulos ja muutenkin olen ihan veto poissa. Osa uniongelmistani on alkanut pikku hiljaa tehdä comebackiä ja olen aika paniikissa sen suhteen. Nämä viime kuukaudet jolloin olen nukkunut kunnolla, ovat olleet niin paljon helpommat kuin kaikki ne vuodet kun taistelin nukkumisen kanssa. Luulin jo, että ongelmat olisivat lopullisesti ohi. Ehkä saan tämän tästä vielä kuntoon. Ja ehkä saan jostain energiaa viedä itseni lenkille!

Aloin laskemaan paljonko kaloreita kulutan, kun nyt kävelen ja samalla tuli mieleeni laskea paljonko kulutin kaloreita ennen lihomistani. Tajusin, että ihan tavallisena päivänä saatoin kuluttaa jopa 2000 kilokaloria pyöräilemällä, uimalla, kävelemällä ja osallistumalla koululiikuntaan!! Enkä koskaan pitänyt itseäni mitenkään liikunnallisena, koska uin ja kävelin siksi, että se oli mukavaa ja pyöräilin kouluun siksi, että pääsin pyörällä kotiin aiemmin kuin bussilla ja iltaisin ei busseja edes kulkenut meidän korpeen, joten oli pakko pyöräillä ja koululiikunta oli tietysti pakollista. Onko ihmekään, että painoni nousi, kun liikunta loppui, kun kuitenkin edelleen söin yhtä paljon kuin aiemmin! Nyt olen ajatellut, että jos liikkuisin joka päivä noin 500 kilokalorin edestä ja söisin noin 1800 kcal päivässä, niin sen pitäisi laihduttaa minua noin puolesta kilosta kiloon viikossa. Minun pitäisi päästä eroon siitä ajattelusta, että laihdutan ja oppia syömään hyvin ja terveellisesti. Ihanteellinen kalorimäärä minulle silloin olisi se, kuinka paljon kuluttaisin, jos painaisin sen tavoittelemani 75, koska silloin paino ei nousisi uudelleen, kun ei ole dieettiä, mitä lopettaa. Pituiseni ja ikäiseni 75 kiloa painava nainen kuluttaa juuri tuon suunnilleen 1800 kcal päivässä ja se tuntuu muutenkin minusta varsin kohtuulliselta määrältä ruokaa.

Olen katsellut netistä ’Annan tukeva dieetti’ -ohjelmaa ja siinä on todella kiinnostavaa nähdä kaikki ruoka laitettuna sadan kilokalorin annospusseihin. Vaikka tiedän, miten paljon kaloreita herkut sisältää, sitä ei vain jotenkin tajua. Ostin taannoin suklaakeksejä ja niissä oli 94 kaloria jokaisessa. Söin kuusi kerralla ja siitä tulee yhteensä 564 kaloria! Minulle se kuitenkin tuntui vain pikku herkutteluhetkeltä, vaikka siinä oli kaloreita lähes yhtä paljon kuin kokonainen ateria saisi sisältää! Kaikkein hulluinta on se, että jotkut epäterveelliset ruoat jotenkin tuntuvat terveellisiltä. Esimerkiksi chilipähkinät, joissa on aivan älyttömästi rasvaa ja kaloreita tuntuvat minusta jotenkin kevyemmältä vaihtoehdolta; suklaapäällysteiset kaurakeksit suorastaan terveellisiltä! Aivoillani tiedän, että ne eivät todellakaan ole terveellisiä eivätkä vähäkalorisia, mutta silti minusta tuntuu, että ne ovat. On myös raivostuttavaa, miten paljon terveellinen ruoka maksaa. Pidän kovasti vesimelonista ja eilen halusin ostaa sitä. Otin pienimmän viipaleen, mitä tarjolla oli ja silti se olisi maksanut 4,50! Jätin sen suosiolla hyllyyn. En suostu maksamaan melkein viittä euroa jostain, minkä syön kymmenessä minuutissa. Koska minulle ruoka on jotain, jota käytän, koska olen tylsistynyt, on hyvin kuvaavaa tietää, että samalla rahalla saisin ison perunalastupussin ja suklaalevyn, joista minulle riittäisi ”huvia” tunneiksi ja vielä kahtena eri päivänä. Onneksi kesällä saa kokonaisia vesimeloneita parilla eurolla.

Huomasin myös jossain kaupassa vesimelonin siemeniä. Muutama vuosi sitten tein innoissani itselleni oman pikku kasvimaan äitini puutarhaan, mutta en ole onnistunut kovin hyvin. En oikein tiedä mitä teen väärin. Ensimmäisenä vuonna kasvatin kaiken itse siemenistä, mutta mikään ei ehtinyt valmiiksi ennen kuin tuli liian kylmä. Sen jälkeen olen yrittänyt ostaa valmiita taimia, mutta ei auta. Tai sitten aina on jokin muu ongelma. Kukkakaalini ja parsani syö aina ötökät, enkä tiedä miten sen saisi loppumaan. Tänä vuonna istutan suosiolla vain niitä lajeja, joiden tiedän onnistuvan, mutta noita vesimeloneja tekisi mieleni kokeilla. Minulla on pari kasvilavaa, joten ehkä ne niissä kasvaisivat. 

Mutta nyt raahaan laiskan peräpääni lenkille ennen kuin taas hyvin alkanut liikkuminen lopahtaa lyhyeen. Ja sen jälkeen ehkä vähän vatsalihasliikkeitä…

2 kommenttia:

  1. Itse kanssa olen huomannut tuona pähkinä keksi 'ongelman'. Huomasin että olen ostanut kekesejä ja lopulta popsin niitä vain ajankuluksi ja siksi että voisin taas soimata itseäni luuseriudestani. Höh...että sitä osaa olla hölmö...pahvilta maistuivat kun purekelin niitä pitkään ja maistelin niit oikeasti, enkä vain nielaissut kokonaisena.

    Jos vaan muut tietäis miten stressaan ruoasta ja muusta. Totuutta en halua kertoa, koska kyllähän sitä häpee. Tarvitsee saada tämä oma mieli asennoitumaan oikein. Onhan se parempi kuin vuosi sitten ja olen vähän paremmin alkanut tajuta että hallaahan teen keholleni syödessäni munkkia ja sipsiä. Toisaalta olen koittanut etten kokisi syyllisyyttä siitä (mutta onhan se toisaalta eteenpäin työtävä voima, mutta ei paranna henkistä puolta yhtään).

    Kävin kokeilemassa juostakin vähän...pitkästä aikaa ei käynyt pahasti hengen päälle ja viileässä ilmassa se oli ihan kivaa. Ällöön kun omat löysät löllyy, joten otin tukisukat käyttöön ja ei niin pahasti enää haittaa.

    Itse ajattelin kokeilla ruukuissa kasvattaa kaikkea...löysin kirjastosta hyvän kirjan jonka avulla koitan puutarhurin voimiani. En tie mulla ei vaan kasva mikään. Koitetaan nyt taas kerran ja nyt koitan valita kasvit jotka olis sopivia mun auronkoiseen kesäkämppään.

    VastaaPoista
  2. Yksi keksi ei tosiaan tunnu paljolta, mutta 94 kaloria jostain, mikä on oikeastaan vain pari suupalaa!! Ei ihme, että olen lihava! Ja minä myös usein syön ruokia, jotka eivät edes ole erityisen hyviä. Ihan vain syömisen ilosta...

    Minulla myös ruoka ja syöminen on niin valtava ongelma, ettei sitä tajua varmaan kukaan muu, kuin joku toinen, jolla on samat ongelmat.

    En minäkään onnistu pitämään mitään kasvia elävänä. Omalta kasvimaalta saan jotain, kun äitini ne lähinnä hoitaa, koska en ehdi käymään kotona niitä hoitamassa. Mutta jokainen huonekasvi tai yrtti jota olen yrittänyt kasvattaa, on kuollut, mukaanlukien kaktukset! :/

    VastaaPoista