maanantai 11. kesäkuuta 2012

Vaateasiaa

Vietin eilisen penkoessani vaatevarastojani, koska nykyiset vaatteet, varsinkin housut, alkaa auttamatta roikkua päällä. Nyt jo monet vuosia kaapissa olleet housut menivät päälle; joskin liikkumisesta tai hengittämisestä oli turha edes haaveilla.: D Ja ne olivat vielä niin tiukkoja, ettei ne päällä voi minnekään mennä. Lähellä ollaan kuitenkin… Mutta yksiä housuja kokeilin ihan huvikseni ja sain nekin vedettyä jalkaan, vaikka tiedän ihan varmuudella, että painoin korkeintaan 90 kiloa silloin kun niitä käytin. Olen siitä aivan varma, koska ostin ne serkkuni häihin ja tiedän, etten aivan varmasti ollut ylittänyt 90 kiloa silloin. En tajua miten voin mahtua niihin nyt 15 kiloa painavampana... Ne olivat kyllä ihan täysin ihonmyötäiset ja tiukat, olin niissä kuin makkara kuoressaan, mutta sain ne kuitenkin päälle, vetskarinkin kiinni. Oli pakko etsiä vanhoja valokuvia, että olivatko ne miten väljät silloin kun ne ostin, mutta ihan sopivilta ne näyttivät. Omituista. Samoin nuo housut, joihin vaaditaan enää muutaman kilon pudotus, olivat minulla käytössä ihan varmasti pienempänä. Ehkä minulla on rasva siirtynyt jonnekin eri kehonosiin kuin ennen. 

Kasan alushousuja jouduin heittämään roskiin, koska ne ovat nyt niin isoja, että ne valahtavat päältä, jos ei ole housuja jalassa ja housuissakin ne valuvat rullaksi niin alas kuin mahdollista. Ne tosin olivat isoimpia, joita omistan ja olivat minunkin ollessa isoimmillani väljiä, mutta kuitenkin. Samoin kokeilin muutamaa paitaa, jotka ennen ovat olleet liian tiukkoja, ne olisivat nyt olleet muuten ihan hyviä, paitsi käsivarsista. Ilmeisesti olen laihtunut muualta, paitsi en käsivarsista. Tämä on niin outoa, koska vaikka olen viime vuosina muutaman kerran aiemminkin käynyt näissä samoissa lukemissa, se ei ole tuntunut vaatteissa mitenkään. Aivan kuin olisin nyt laihtunut eri tavalla. Olen kuitenkin laihtunut vasta 12 kiloa ja minulla on ollut aiemmilta kerroilta sellainen mielikuva, ettei alle kahdellakymmenellä kilolla(täällä yli satasen lukemissa) ole oikein mitään merkitystä. Tosin sanotaan, että viisi kiloa vastaa yhtä vaatekokoa, jonka mukaan olisin siis laihtunut kaksi vaatekokoa. En tiedä tarkoitetaanko sillä vaatekokoa kahden numeron välein, niin kuin vaatekoot menee vai vaatekokoa yhden numeron välein.

Tämä kaikki on niin epätodellista. Olen yrittänyt niin kauan laihtua, etten voi millään uskoa tätä todeksi, että vihdoinkin jotain tapahtuu. Joskus silloin aiemmin tein kaikkeni muutaman viikon ajan, mitään ei tapahtunut ja luovutin. Nyt minusta tuntuu, ettei niin kauheasti tarvitse ponnistella ja välillä menee syömisen suhteen ihan metsäänkin, mutta silti paino laskee. Minulla on ensi viikolla kolme kuukautta leikkauksesta ja kolmen kuukauden kontrolli ja olen laihtunut sen tavoitellun kilon viikossa, ehkä ensi viikoksi paino laskee vielä hiukan enemmänkin. Vaikka olinkin toiveikas leikkauksen suhteen, en silti ihan oikeasti pystynyt uskomaan, että se toimisi.

Kuten olen varmasti monta kertaa ennenkin kertonut, minulla on aivan älytön määrä vaatteita. Minulla on säästössä vielä suosikkivaatteeni ajoilta, jolloin olin pienempi, mutta lisäksi ostelin nuorempana paljon liian pieniä vaatteita, ihan vain kun ”ihan kohta laihdun ja mahdun niihin ja jos ostaisin isomman, se jäisi kohta liian isoksi”. Nyt ajattelin, että täytyisi järjestellä noita vaatteita koon mukaan, niin voisi niistäkin seurata laihtumista. Housut jo järjestelin isommasta pienimpään, mutta varsinkin yläosia minulla on aivan tolkuton määrä, joten se tulee olemaan hankalampaa. Minua ärsyttää aivan suunnattomasti se, ettei vaatekokojen perusteella voi päätellä vaatteen koosta oikein mitään, minulla on nytkin käytössä vaatteita S:stä XXL:ään ja 38:sta 50:een. Olisi niin motivoivaa, jos pystyisi kokolapusta seuraamaan minkä kokoisiin vaatteisiin mahtuu. Vaikka tietysti sekin motivoi, kun saa päälle housut, jotka ennen jäivät reisiin kiinni.

Olisi ihanaa ostaa uusia vaatteita, mutta minusta tuntuu, ettei siinä olisi mitään järkeä, koska en tiedä miten nopeasti laihdun ja minulla on kuitenkin vaatteita ihan muutaman kilon päähän. Olenkin päättänyt, että uutta talvitakkia lukuun ottamatta ostan vaatteita vasta jouluksi tai ehkä paremminkin joulun jälkeen alennusmyynneistä.

Mutta nyt pitää mennä, oli vain ihan pakko tulla kertomaan näistä vaateasioista, kun olin niin innoissani mahtuessani noihin housuihin. :)

Hyvää viikkoa kaikille lukijoille! :)

6 kommenttia:

  1. Hei hieno juttu! Itsellä on nyt vähän päinvastainen tilanne, eli en mahdu entisiin vaatteisiin mutta kun kyseessä on tämä "tilapäinen lihominen" niin en jaksa murehtia niin paljoa. Katsotaan sitten vuoden päästä mahdunko edelleenkään vanhoihin vaatteisiin...
    Mun mielestä voisit kyllä palkita itseäsi uusilla vaatteilla, vaikka ne sitten jäisikin isoksi. Nythän on kohta kesävaate-alet (ellei ole jo jossain alkaneet?) niin mikset voisi ostaa jotain kivaa itsellesi vaikka nyt kesäksi? :D Ja ne liian isot voit heittää suosiolla roskiin (tai kierrätysmielessä mieluummin vaikka SPR:n laatikkoon), sähän et niitä enää tarvitse! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mutta sinulla on ainakin hyvä syy siihen, ettet mahdu vaatteisiisi. :)

      Jotain pientä voisin tosiaan ostaa, vaikka pari paitaa.

      Kaikista isoimmat housuni ja jonkun isomman paidan aion jättää talteen muistoksi, mutta muut heitän surutta roskiin, koska minä en aio niitä enää koskaan tarvita!

      Poista
  2. Vaatteet kyllä kertovat totuuden vaikka paino joskus jumittaakin. Hyvää viikonalkua sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Tämä tuntuu vain niin oudolta, koska viimeksi, kun kävin tässä painossa (ja alle satasessakin), käytin näitä samoja vaatteita, jotka nyt on ihan liian isoja. En ymmärrä mistä se voi johtua. Mutta hyvä näin. :)

      Kiitos samoin! :)

      Poista
  3. Vau. Hieno homma. Nämä vaateasiat ovat niin positiivisia mittareita.
    Varmasti on hyötyä, jos jaksat lajitella vaatteet koon mukaan. Sittenhän sinun on helppo löytää päälle pantavaa ja laittaa liian isot kiertoon/roskiin heti, kun siirryt pienempiin. Siinähän tulisi siivottua samalla kaapitkin (itselläni on kyllä kaapit täynnä vaatteita, joten paraskin neuvoja tässä). Ihanaa on, kun näet positiivisia muutoksia !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin onkin. Vaatteista tietää, että jotain on tapahtunut, kun taas vaa'an lukemaan ei voi niin sokeasti luottaa.

      Minulla on myös niin mieletön määrä vaatteita, että toivon, että pian niistä edes osa olisi liian isoja ja saisin hankkiutua niistä eroon, nyt pelkkä ajatuskin siivoamisesta väsyttää, kun kyseessä ei ole mikään ihan pieni operaatio. Housut olin jo joskus aiemmin laittanut kaikki samaan paikkaan, joten niistä oli hyvä aloittaa, mutta muut on ihan sekaisin... Mutta ajatus siitä, että kaappien uumenista löytynee vaatteita, joihin en ole mahtunut vuosiin, kannustaa ihan mielettömän paljon! :)

      Poista