lauantai 29. joulukuuta 2012

Hups...

92,5 kg... Ei kovin hyvä juttu, mutta kun verrataan menneisiin jouluihin, niin ei pahakaan. Ja uskon, että tästä on suuri osa nestettä, olen syönyt paljon suolaisia ruokia. Luulen, että otan vielä lomaksi suunnittelemani ensi viikon rennosti ja sen jälkeen alkaa sitten taas laihdutus, tällä kertaa toivottavasti vähän tehokkaampikin kuin aiemmin. Jos nyt ajatellaan, että tuo on lähinnä nestettä, niin minulla on suurinpiirtein 18 kiloa tavoitteeseeni. Tietysti toivoisin, että se lähtisi mahdollisimman nopeasti, mutta viime aikaisen laihtumistahdin huomioiden, luulen, että se puoli kiloa viikossa on ihan hyvä ja realistinen tahti. Se siis tarkoittaisi, että painaisin 75 kiloa 36 viikon kuluttua eli ensi viikko poislukien, punnituspäivä, joka on 14. syyskuuta olisi maaginen päivä, jolloin saavutan tavoitteeni. Sepä kuulostaakin aika masentavalta... Taidan tavoitella ainakin muutamaa viikkoa aiempaa päivää. 

Leikkauksen vuosipäivä on maaliskuun 20. ja siihen mennessä pitäisi nyt edes saada paino alle 87:n, saavuttaakseni edes sen kaikkein alimman tavoitellun painonlaskun, mutta tietysti toivoisin kovasti, että paino alittaisi seuraavan bmi-luokan rajan eli lievän ylipainon rajan. Mutta se olisi minulla 83 kiloa, joten minun pitäisi laihtua kilo viikossa, enkä itsekään usko, että se onnistuu. Minulla on kontrolli myös parin viikon kuluttua, enkä yhtään tiedä, mitä he siellä sanovat. Tuskin ainakaan ovat tyytyväisiä, katsotaan, saanko haukkuja tällä kertaa. Viimeisen puolen vuoden aikana olen laihtunut vain noin kymmenisen kiloa ja se on huono saavutus kokoiselleni. Mutta sille ei nyt enää voi mitään. En voi muuta kuin yrittää jatkossa kovemmin ja toivoa parempia tuloksia. 

Mutta ensimmäinen tavoitteeni vuodelle 2013 on siis saada miinus 30 leikkauksen jälkeistä kiloa täyteen eli päästä alle 87:n kilon. Siihen on matkaa suurinpiirtein viisi kiloa eli kymmenen viikkoa puolen kilon viikkotahdilla, mutta että saisin tähän kunnolla haastetta, voisin asettaa tavoitteeksi sen saavuttamisen helmikuun loppuun mennessä. Seuraava tavoite on päästä 83:n kilon eli lievän ylipainon puolelle, sitten miinus 40 kiloa 77 kilossa ja siitä onkin sitten enää kaksi kiloa lopulliseen tavoitteeseeni. Jonne toivottavasti pääsen aiemmin kuin syyskuun 14.! Katsellaan ensin, miten tuon ensimmäisen tavoitteen kanssa sujuu ja mietin vasta sen jälkeen aikarajoituksia noille muille. Mutta jos saisin nostettua laihtumistahtia kilolla kuukaudessa, saavuttaisin 75 kiloa jo kesäkuussa ja se kuulostaakin jo todella hienolta(ja epätodennäköiseltä...:D)! Mutta saisin nyt edes vihdoin alitettua sen yhdenksänkymmentä, jota olen yrittänyt jo monta kuukautta! Jospa tammikuun loppuun mennessä? ... :) 

Tavallaanhan tästä puhuminen etukäteen on vähän hölmöä, kun aina asetan tavoitteita ja kerron, miten paljon toivon laihtuvani, enkä koskaan saavuta mitään niistä, mutta silti kaipaan ihan konkreettisia päivämääriä ja painoja, joita tavoitella. Vaikken sitten onnistuisikaan. Mutta mitä enemmän saan painoa pois, sitä parempi. Mutta ensi viikolla vielä sallin itselleni herkkuja ja sen jälkeen alkaa taas toivottavasti laskusuunta painossa. :)

Hyvää Uutta Vuotta 2013! :)

18 kommenttia:

  1. Heippa! En yhtään muista olenko kommentoinut ennen, varmaan silloin kun blogisi löysin. Perehdyin nyt hieman paremmin sun teksteihin. Tuli jotenkin paha olo sinun puolesta, kun huomaan miten paljon ylipaino on vaikuttanut sun identiteetin kehitykseen. Olet selvästi masentunut ja kovin ahdistunut (ainakin ollut), toivottavasti olet saanut apua vaikka psykoterapiasta? Suosittelen sua hakeutumaan, itsekin olen miettinyt sitä vaihtoehtoa koska itse tunnen usein samankaltaisia fiiliksiä kuin sinä. Vaikkakin mun elämän on ns. kohdallaan ja on mies ja omakotitalo mutta silti ahdistaa todella usein :( Ja se tunne, kun on lukossa omien kilojensa kanssa. itse en vielä ole löytänyt keinoa saada painoa pois, toivottavasti ensi vuonna. Sä oot tosi vahva ihminen, mahtava pudotus takana!!! Suosittelen ettet aseta noita kilotavoitteita, ne vaan lisää stressiä, otat päivän kerrallaan niin paino kyllä putoaa, sanovat lääkärit mitä tahansa. Onnea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jostain syystä se kaikkein oleellisin osa minua, olen aina määritellyt itseni (ja kokenut myös tulevani muiden taholta määritellyksi) ensisijaisesti ja lähes yksinomaan lihavaksi ihmiseksi. En tiedä miksi, en ole ainoa lihava ihminen maailmassa, enkä varmasti ainoa, jota nuorena haukuttiin siksi jatkuvasti, mutta minulle siitä tuli lähes kaikki mitä olen. Oletan, että kukaan ei minua katsoessaan näe mitään muuta kuin läskiä, etten ole edes ihminen muiden silmissä. En oikein tiedä, mitä minä sitten olen, jos en joskus enää olekaan lihava, se tulee olemaan mielenkiintoista nähdä...

      Olen voinut paremmin viime aikoina ja olen toiveikas, että pahin olisi jo ohi. Jos joskus palaan niiden pahimpien aikojen tuntemuksiin, niin sitten on pakko hakea apua, en kestä sitä enää uudelleen. Katsellaan päivä kerrallaan, miten sujuu. :)

      Minä en onnistunut laihtumaan ilman leikkausta, joten valitettavasti minulla ei ole mitään hyviä neuvoja... Se on todella vaikeaa, ei voi muuta sanoa! Mutta tsemppiä, kyllä sinä vielä onnistut!

      Nuo tavoitteet on ehkä enemmänkin toiveita, koska en tosiaan ole koskaan onnistunut saavuttamaan tavoitteitani. Ne on enemmänkin unelmia, että mitä voisin laihtua, ideaalitapauksessa ja realistisesti. Mutta en voi muuta kuin yrittää parhaani ja katsoa, mihin se riittää. Toivottavasti jatkossa hieman enempään kuin viime aikoina! :)

      Kiitos! :)

      Poista
  2. Moikka, hyvää uutta vuotta sinullekin!! Kiloja jätettiin ihan mukavasti vuodelle 2012 ja nyt sitten jätetään vuodelle 2013 :)

    Muuten on pitänyt kysymäni kun en muista, että pääsitkö leikkaukseen kunnan vai yksityisesti kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Joo, loput jää vuodelle 2013 ja vuonna 2014 ei sitten tarvitsekaan laihduttaa ollenkaan! :)

      Ihan kunnallisen th:n kautta. Tosin ekalla pyynnöllä en saanut lähetettä, mutta pyysin uudelleen ja silloin sain, vaikka lääkäri oli aika skeptinen, että pääsisinkö leikkaukseen. Oletko harkitsemassa samaa? Vaikka melkein peruutin koko homman, niin nyt olen todella tyytyväinen, että menin ja näin jälkikäteen voin sanoa, että olisi kannattanut mennä, vaikka olisin joutunut itse maksamaankin kaiken. Siis ainakin minulle, koska en pystynyt laihtumaan ilman apua.

      Poista
    2. Ei kun muuten vaan kiinnosti, ja mukava huomata että kunnallisenkin kautta pääsee. En tällä hetkellä vielä ole harkitsemassa, vaan haluaisin vielä yrittää itse saada painoa putoamaan. Sitten en tiedä mitä oikein tehdä jos en pysty. En kyllä sitten tiedä pystynkö leikkauksenkaan avulla. Siinähän kaiketi pitää pystyä kuitenkin laihduttamaan. Tsemppi nyt vaan kohdilleen ja joulusuklaat roskiin jos niitä on vielä tämän viikon jälkeen!!

      Poista
    3. Joo, tottakai on aina parempi, jos ei tarvitse mitään näin radikaalia tehdä! Mutta minun tapauksessani harmittaa, etten tehnyt tätä jo vuosia sitten, koska en sitten lopultakaan pystynyt laihduttamaan. Minun tietääkseni kunnallisen kautta pääsee ihan hyvin, jos vain on tarpeeksi suuri bmi. Sitten pienempiäkin leikataan yksityisen kautta.

      Periaatteessa pitäisi vuoden ajan pudottaa aina viisi prosenttia painostaan kolmessa kuukaudessa, mutta minä en siihen pystynyt ja sain suostuteltua kirurgin leikkaamaan minut kuitenkin. Hän tosin oli aika jyrkästi vastaan. Minusta se on sinällään vähän outo vaatimus, koska enhän minä leikkaukseen olisi alunalkaenkaan hakeutunut, jos olisin pystynyt laihtumaan itse! Leikkauksen jälkeen tietysti joutuu valitsemaan sen terveellisen ravinnon herkkujen sijaan, mutta paljoa ei pysty syömään mitään, joten ei se ole samalla tavalla laihduttamista, kuin ennen.

      Mutta uskon kyllä, että pystyt laihtumaan ihan itsekin! Kovasti tsemppiä sinnekin! :)

      Poista
  3. Kaikkea ihanaa vuodelle 2013! Ja näille vuoden viimeisillekin päiville kaikkea hyvää!

    VastaaPoista
  4. Helöu, en ymmärrä miksi pitäisi laihtua niin ja niin paljon tietyssä ajassa GBP:n jälkeen ? Ajattelen että on parempi jos laihtumistahti on hieman hitaampi koska silloin iho palautuu paremmin. ..
    Joulusi saldo ei ole paha. Minun saldoni on PAHA:( Ei tee mieli päivittää mitään massa-kolumnia nyt:( Noh-ensi vuonna sitten...
    Hyvää Uutta Vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti se on niin, että jos ei tämän ensimmäisen vuoden aikanakaan saavuta noita tavoitteita, niin ennuste tulevaisuudelle on huono. :/ Leikatut laihtuu yleensä sen 30-50 kiloa ensimmäisen vuoden aikana(tosin keskiarvoa nostaa lähes 200 kiloiset miesleikatut) ja tunnen kyllä hieman häpeää siitä, etten tiedä yllänkö edes siihen 30 kiloon... Mutta olen tehnyt parhaani, muuta en voi.

      Ihon tosiaan pitäisi palautua paremmin hitaalla tahdilla, mutta kyllä se on minulla melkoisesti alkanut roikkumaan... Toistaiseksi olen ihan ok sen suhteen, koska osasin odottaa sitä ja ainakin tällä hetkellä ilo pienemmästä lukemasta vaa'alla ylittää harmin roikkuvasta ihosta. Mutta katsotaan, miltä tuntuu myöhemmin.

      Jouluna kuuluu vähän lihoa, eikö niin?! ;) Jos ei yhtään liho, niin ei millään voinut olla kiva joulu! :D Kyllä ne kilot sitten taas lähtee. :)

      Kiitos samoin! :)

      Poista
  5. Joo, en sinuna murehtisi tuosta joulun painonnoususta. Minullekin tuli yli kilo lisää painoa joulun aikana... No, sainkin 2 kiloa suklaata, että se selittää.

    Olen myös sitä mieltä, että laihtumisessa nuo aikatavoitteet voivat olla ongelmallisia. Aiheesta lisää mm. tässä Patrik Borgin artikkelissa: http://kiloklubi.fi/artikkelit/Unohda-aikatavoitteet/1084/

    Mukavaa vuodenvaihdetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen ihan sinut sen suhteen, varsinkin, kun viime vuosina olen lihonut jouluina monta kiloa! Ja kyllä ne sitten taas lähtee. :)

      En kauhean vakavissani aseta tavoitteita, koska en niitä tosiaan ole varmaan ikinä ennenkään saavuttanut, enemmänkin tuo on unelmointia siitä, että noin paljon voisin laihtua, jos kaikki sujuisi hyvin. Mutta jokainen pudotettu gramma on hyvä juttu ja muutos parempaan! :)

      Kiitos, sinulle myös! :)

      Poista
  6. Ihanaa vuodenvaihdetta J.B! :))
    Uus vuosi ja uusi taemppi taas kaikella tapaa!!!

    VastaaPoista
  7. Älä nyt kauhian tiukkaa aikataulua itsellesi aseta. Mitä vähemmän sulla on puotettavaa, sitä tiukemmassa ne kilot on.

    Sullahan kannattaa nyt tehdä päätös liikunnan lisäämisestä, sillä saat hyvin painoa alas. Meet vaikka jonnekin ohjattuun jumppaan (venyttelyt, jooga tms) tai vaikka kuntosali, vesijumppa jne. Saat samalla uusia tuttavuuksia. Suosittelen :)

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, enkä minä tule olemaan kovinkaan pettynyt, kun tulen tänne teille kertomaan, ettei ei sinnepäinkään... :D Mutta siihen petyn kyllä, jos 75 kiloa näkyy vaa'alla vasta syyskuussa! Mitä pikemmin nämä lähtisi, niin sen parempi, mutta jos tahti on yhtä hidas kuin tähänkin asti, niin ei sille sitten oikein mitään voi.

      Tuo liikuntahan minulla on se suurin kompastuskivi... Olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen ja vaikka esimerkiksi kävely on minusta mukavaa, ei vain tule lähdettyä! Täytyy yrittää tänä vuonna vähän kovemmin ja olla hiukan vaativampi itseään kohtaan!

      Kiitti! :)

      Poista
    2. Meinaatko että siis ihan oikeesti sä kiroat ja olet huikeen pettynyt kun syyskuussa vaa'assa on lukemat 75 kg? :-D

      Mä ymmärrän kyllä mitä sä tarkotit, musta on vaan jotenkin hassua sanoa olevansa pettynyt kun näkee toivotut lukemat vaa'assa, oli ne siinä sitten yhden, kahden tai kolmen vuoden päästä.

      Enivei, hyvää alkanutta vuotta 2013! Se tulee olemaan takuuvarmasti kevyempi kuin edellinen :-).

      Sinivalo

      Poista
    3. No joo, en ehkä sillä hetkellä ole pettynyt, vaikka se tapahtuisi koska, mutta jos vielä joskus elokuussa on matkaa seiskaviiteen, niin silloin saatan olla aika pettynyt! :) Vaikka pahoin pelkään, että voi hyvinkin olla niin, ettei vielä silloin syyskuussakaan paino ole sitä, mitä toivoisin! Mutta olen kuitenkin toiveikas, että jo joskus kesän aikana saavuttaisin tavoitteen. :)

      Kiitos samoin! :) Tänä vuonna tulen olemaan kevyempi kuin moneen, moneen vuoteen! Se on aika hieno juttu! :)

      Poista