tiistai 29. tammikuuta 2013

Tunnustuksia ja ruokapäiväkirjaa

Raparperilta ja Ellulta sain New Blog Love -tunnustuksen, suuret kiitokset kummallekin! :)

Tunnustuksen säännöt:
Kiitä antajaa ja linkitä bloggaaja, joka antoi tunnustuksen sinulle.
Valitse 5 ihanaa blogia (joilla on alle 200 lukijaa) ja kerro se heille jättämällä kommentti heidän blogiinsa.
Toivo, että ihmiset, joille jätit tunnustuksen, antavat sen eteenpäin.

Valitaanpa nyt tällä kertaa sitten vaikka Jennin Preesens blogi, Amandan ajatuksia, Iriksen Miks sulla on niin iso maha?, Cherrien Tyttö joka ei osannut sanoa ei ja Elämän kultahippusia. Yritin nyt haasteen nimissä valita vähän uudempia tulokkaita. :)

Moni on kysellyt minulta ruokapäiväkirjaa ja aina lupailen, mutta aina se jotenkin jää. Olen viime aikoina itsekin lipsunut ruokapäiväkirjan pidosta, mutta nyt on aika yrittää uudelleen, koska paino on ollut jumissa niin pitkään. Joten, tästä viikosta kirjoitan ylös syömiseni tänne kaikkien nähtäville. 

(Maanantai) Eilen aamu alkoi kolmanneksella edellispäivästä jääneestä profeel maitokahvijuomasta sekä purkillisella saman valmistajan rahkaraetta. 

Lounaan söin puolenpäivän aikaan ja se koostui vajaasta kolmesta desistä plusmaitoa (nescafeen ice coffee -jauheella) ja viipaleesta näkkäriä keijulla. Tuo on itse asiassa mielestäni aika ideaalinen annos, johon turvaudun usein, koska näkkäristä saan kuitua ja hiilareita, keijusta hyviä rasvoja, maidosta proteiinia ja ice coffee -jauheesta jotain herkullista. Tuosta kertyy noin 13 grammaa proteiinia ja alle 300 kcal energiaa.

Iltapäivän vietin kaupoissa ja kirppiksillä, joten seuraavaksi söin vasta viiden aikaan, aiemmin valmistamani proteiinivanukkaan. Joka oli itseasiassa ehtinyt jähmettyä sen verran sitkeäksi, että tuntui kuin olisi syönyt autonrengasta. :D 

Iltapalaksi söin taas maitojuoma, näkkäri, keiju -yhdistelmän ja myöhemmin illalla vielä toisen viipaleen näkkäriä, koska teki mieli. 

En nyt jaksa etsiä mistään noiden Profeelien energiasisältöä, mutta tästä tulee aika lähelle se noin tuhat kilokaloria, joka minun pitäisikin syödä ja proteiiniakin ihan kiitettävästi, joten sikäli hyvä päivä. 

(Tiistai) Valitettavasti tänään ei ole sujunut yhtä mallikkaasti. Aamu alkoi myöhään nukkumisella ja heti herättyäni ei huvittanut syödä, joten aamupala venyi yhteentoista ja koostui taas tuosta rakastamastani maitokahvijuomasta, joka oli niin hyvää, että kohta join toisen annoksen. Iltapäivällä kuitenkin päätin ryhdistäytyä ja söin ensin mustikoita ja rahkaa ja sen jälkeen mandariinin. 

Kuuden aikaan söin loput mustikka/rahkasekoituksesta, viipaleen näkkäriä keijulla ja toisen mandariinin. Illaksi lupasin itselleni Nuttriletin Dark Chocolate patukan, joten se olisi vielä luvassa tänään, koska tekee niin mieli jotain hyvää. Minulla olisi kyllä suunnitelmissa luopua kaikesta hirveän pitkälle prosessoidusta ja paljon lisäaineita sisältävästä ruoasta, mutta pidän noita patukoita nyt kuitenkin pienenä pahana verrattuna kaikkeen siihen roskaan, mitä ennen söin. 

Itse asiassa tämäkin päivä loppujen lopuksi sujui ihan ok, jos nyt katsotaan pelkkiä ravintoarvoja. Proteiinia kertyy ehkä noin 60 grammaa eli se jää vähän vajaaksi, mutta kalorit on ihan ok. Turhaa tuossa on nuo maitokahvijauheet ja tuo patukka, mutta koen tarvitsevani jotain hyvääkin. Ehkä pitäisi päästä tuollaisesta ajattelusta ja korvata nuo herkuiksi luettavat kunnon ravinnolla... 

Kuten varmaan huomaatte, niin kasvikset puuttuu kokonaan ja hedelmätkin on aika vähissä. Se on oikeastaan leikatuille vähän niin, että kasvisten saanti ei ole realistista, koska pääpainon on oltava proteiinissa ja mahalaukku ei vain vedä niin paljoa ruokaa, että voisi syödä vielä kasviksiakin. Haluaisin kuitenkin edes hiukan saada niitä ruokavaliooni, mutta en tietenkään proteiinin kustannuksella. Sunnuntaina yritin höyryttää itselleni kruunuvihanneksia ja sain niistä niin hirvittävän vatsakivun, että en ihan heti kokeile samaa. En uskaltanut edes ottaa mitään kipulääkettä, kun ajattelin, että haluan heti tuntea sen, jos tämä nyt kääntyy joksikin vakavammaksi. Olin ennen varsinainen teräsmaha, pystyin syömään ihan mitä vain(paitsi porkkanoita) ilman minkäänlaisia vatsavaivoja, mutta nyt mikään liian voimakas ei enää käy. Tosin kurkkua syön aika usein ja salaattiakin toisinaan, onhan nekin kasviksia. Olen miettinyt jonkinlaisen viherpirtelön kokeilemista, niitä on monet laihduttajat blogeissaan kokeilleet ja ne vaikuttavat mielenkiintoisilta. Ja minulla olisi tarkoitukseen ostettu uusi blenderikin, edelleen avaamattomana pakkauksessaan... 

Mutta siis, tässä alkuviikon syömiseni ja nyt Criminal Mindsin pariin. :) 

16 kommenttia:

  1. Sie syöt kyllä tosi vähän. Miten vesi, muistatko juua? Minun korvaan noi sun syömingit kyllä kalskahtaa ihan siltä, että säästöliekillä sun keho porskuttaa. Syötkö sie kuinka usein lämpimän ruuan? Ite olen ottanu tavaksi syödä ihan vaan vaikka vihreää salaattia (toki muitaki vihanneksia on usein mukana) ja 100-120g paistijauhelihaa. Sellasen syön joka päivä sekä lounaaksi että päivälliseksi. Ja jauhelihan mausteita vaihtelemalla tuohon saa mukavaa vaihtelua. Kokeile!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tavallaan, mutta tuo on kuitenkin enemmänkin kuin mitä tarvitsen tunteakseni oloni kylläiseksi. Ja tuo tuhat kaloria ja 70 grammaa proteiinia on suositus. Yritän pitää juomisesta huolta, se on kyllä vähän hankalaa, mutta teen parhaani. Lämmintä ruokaa syön joskus viikonloppuisin, mutta aika harvoin. Siitä on niin vaikea saada tarvitsemaansa, se on niin helposti liian hiilihydraattipitoista. En syö lihaa, joten en voi kokeilla. :) Mutta salaattia ja vihanneksia pitäisi kyllä alkaa syömään päivittäin...

      Poista
    2. Mäkin ihan kauhistuin tuosta ruuan vähyydestä! Ja yksipuolisuudesta.
      Jos paino junnaa, niin säästöliekillä olet. En halua moittia mitenkään, koska olen itsekin sortunut liian vähään syömiseen. Tai sanotaanko näin, että tuohon 1000 kaloriin saa kyllä paljon laadukkaampa ja terveellisempääkin ruokaa aika paljon syödä. Raejuustoa, kaurapuuroa, rahkaa, paistijauhelihaa, vihanneksia, marjoja.
      Vai onko tuo laikkauksenjälkeisen ruokavalion suositus? Miksi et syö lämmintä ruokaa?

      Poista
    3. Lihaa en syö ja vihannekset vain ei mahdu ruokavalioon, minun on pakko keskittyä proteiiniin. Marjoja tosiaan pitäisi syödä...

      Tässä nykyisessä ruokavaliossani huonolaatuista on nyt oikeastaan vain nuo kahvijuomat ja tuo tämän illan korvikepatukka ja noita patukoita syön aika harvoin. Kaurapuuroa syön toisinaan aamiaiseksi, niin kuin minun pitäisikin joka päivä. Tämä tosin aika hyvin noudattaa tuota suositusta, mikä meille on annettu, hieman jää proteiinit vajaiksi, mutta muuten. Nuo proteiinit on aina olleet minulle ongelma, niitä on ihan hirveän vaikea saada kokoon.

      En syö lämmintä ruokaa, koska kaikki lämpimät ruoat, mitä olen koko elämäni ajan tottunut syömään, ovat niin hiilihydraattipitoisia, ettei ne olisi hyvä vaihtoehto nyt, kun voin syödä määrällisesti niin vähän. Olen aiemmin syönyt esimerkiksi paljon perunaruokia ja pastaa ja riisiä ja nuo kaikki kolme on nyt sellaisia, ettei niistä oikein saa mitään minun tilanteessani. Aluksi söin perunaa, mutta ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä, että minun kannattaa jättää se kokonaan pois. Olen kasvissyöjä, mutta inhoan soijaa ja tofua ja muita vastaavia, enkä muutenkaan halua mitään "lihamaista", joten en oikein edes tiedä, minkälaista lämmintä ruokaa voisin syödä. Saan tarvitsemani proteiinit niin paljon helpommin maitotuotteista.

      Melkein pelkään sanoa, että nämä kaksi oli hyviä päiviä... Mutta tiedän kyllä, että parantamisen varaa on runsaasti!

      Poista
  2. Hernekeittoa voisit ainakin kokeilla lämpimäksi ruoaksi, lihatonta siis. Siinä on ainakin myös proteiinia :)

    Lisäks juustot, pavut, linssit, pähkinät ja siemenet sisältää proteiinia. Tee vaikka salaatti johon laitat raejuustoa ja paahdettuja pinjansiemeniä joukkoon? :)

    Itse kun en oo kasvissyöjä, niin vaikee sen kummemmin antaa vinkkejä. Ootko saanu mitään ruokareseptejä tai ehdotuksia sieltä lääkäriltä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin voisinkin muuten... Olin ihan unohtanut hernekeiton! Minä jopa tykkään hernekeitosta. :)

      En mitään varsinaisia reseptejä ja niissä ohjeissakin puhuttiin juuri raejuustosta ja rahkasta ja rasvattomasta maidosta. Ja näkkäristä ja keijusta, joten sieltä olen nuo ainekset napannut. :)

      Poista
  3. Jos olet kasvissyöjä eläinten takia niin mieti toki uudestaan tuota maitotuotteiden suurkulutusta (lehmien suurtilat, ahtaat elinolot yms), ja mikäli olet kasvissyöjä ilmaston takia, niin juustot ovat ilmastorasitukseltaan huomattavasti pahempia kuin esim. kana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän toki kaiken tuon, mutta tosiasia on, että minusta ei vain ole vegaaniksi. Ruoka on niin hankala asia minulle muutenkin, ettei siitä tulisi käytännössä yhtään mitään. Tunnen kyllä syyllisyyttä siitä, mutta en ainakaan tällä hetkellä pysty luopumaan kaikista eläinkunnan tuotteista.

      Poista
  4. Kiitos tunnustuksesta! <3

    Minunkin mielestäni syöt tosi vähän :( Tosiaan marjoja suosittelisin minäkin, niistä saisit kuituja, hiilareita, vitamiineja ja makua. Ja yksi lämminruokavaihtoehto voisi olla vaikka joku linssipata tai -keitto, linsseissä on paljon proteiinia ja kuituja myöskin. Linsseissä on myös rautaa, kun tuli mieleeni, että paljon maitotuotteita kuluttavilla kasvissyöjillä on usein anemiaa. Kalsium estää raudan imeytymistä, ja kasvisruoasta ei välttämättä saa alunperinkään tarpeeksi rautaa (ja se mitä saa on vähän huonolaatuista). Onkos sinulla tutkittu hemoglobiini koska viimeksi? Itse vedän rautakuurin pari-kolme kertaa vuodessa, koska olen myöskin paljon maitotuotteita syövä kasvisssyöjä, jolla vielä juoksuharjoittelu kuluttaa rautavarastoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :)

      Joo, marjat on sellaisia, että pitäisi lisätä. Minä vain tunnen ihan järjetöntä syyllisyyttä mustikoiden syömisestä, koska minähän en metsään mene kaikkien käärmeiden keskelle, niin syön sitten vanhojen vanhempieni vaivalla kuumuuden ja hyttysten keskellä poimimia mustikoita... Ihan kamalaa!

      Minulla onkin linssejä kaapissa, pitää taas alkaa syömään niitäkin.

      Joo, aina ennen käytin rautatabletteja, mutta nyt minua huimaa sitkeästi, eikä raudan käyttö auta. Jos ei kohta tule kutsua kontrollikäyntiin ja verikokeisiin, niin pitää varmaan mennä tuonne terveysasemalla verikokeisiin. En ymmärrä, miksi se ei nyt imeytyisi, kun on aina ennenkin imeytynyt. Noissa viime verikokeissa se oletettavasti on katsottu, silloin oli kaikki arvot ihan ok.

      Poista
  5. Moi. Minä syön varmaan 7 kertaa enemmän kuin sinä päivässä. Ja siksi varmaan tuo laihdutus ei oikein...Mutta sinä syöt uskomattoman vähän..tiedä sitten onko se jumin syytä? Entä tuo kilpirauhanen, se voisi olla se.
    Vastaan kysymykseesi täällä: en ole kyllästynyt mutta omaa aikaa on juuri nyt liian vähän ja olen aika finaalissa valvomisen takia. Sitä paitsi tietokoneeni on niiiin hidas, teksti jumittaa ja kone temppuilee muutenkin. Pitäisi hankkia uusi mutta ei ole varaa. Kaikella on aikansa-nyt projektina on perheen uusin tulokas ja seuraavaksi remontin jatakminen (jos saadaan lisälainaa) ja sitten otan kyllä itseni niskasta kiinni tämän painon kanssa.
    Kaikkea hyvää sinulle!
    Oli kivaa kun kysyit!
    -Annis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No etkä. :) Kalorithan minulla on nyt siinä kuin kuuluukin, mutta laadussa olisi parantamisen varaa rutkasti. Mutta myönnän suoraan, etten minä luovu noista kahvijuomista. Se on vai 68 turhaa kaloria ja saan siinä samalla juotua maitoa, jota muuten inhoan, joten se on nykyään paheeni. :)

      Joo, ajattelinkin, että varmaan pikkuinen vie aikaa. :)

      Kiitos, sinulle myös! :)

      Poista
  6. Kiitos kovasti tunnustuksesta!! :)

    VastaaPoista