maanantai 13. toukokuuta 2013

Kevättä ja karvoja, taas! :/

Vihdoinkin nurtsit on vihreitä ja puissa on lehtiä. Tämä on ollut aika rankka kevät, mutta toisaalta pitkä kokemus vaikeista ajoista on opettanut, että nyt pitää vain kestää, niitä parempia aikoja tulee kyllä. Ja oloni on kuitenkin ollut niin paljon pahempikin. Tiedän, että yleensä juhannuksen jälkeen alkaa helpottaa ja siihen ei enää ole kuin muutama viikko. En vieläkään tiedä, toimiiko nuo uudet lääkkeet vai onko minulla parempi olo vain siksi, että niistä edellisistä tuli niin kamala olo, mutta pahin taitaa olla tältä keväältä ohi. Olen ottanut tavakseni hokea itselleni pahimpina hetkinä, että kaikki kyllä järjestyy ja vaikka en usko siihen, se kuitenkin auttaa. Ehkä se vain antaa muuta ajateltavaa. Mutta kevät tuntuu silti pahalta. Minusta tuntuu, kuin minuun kohdistuisi koko ajan kirkas valokeila (aurinko kenties...??! :D) ja että olen enemmän esillä kuin muulloin ja se saa oloni epämukavaksi. Syksyllä ja talvella tunnen oloni näkymättömämmäksi ja se tuntuu hyvältä ja rauhoittavalta. Varsinkin iltaisin, kun on pimeää. Ja minä en nauti asioista, joista nautin syksyllä. Viikonloppuna sytytin tuleen takkaan ja haaveilin siitä, miten ihanaa on sytyttää tuli takkaan syksyllä. Se ei vain tunnu samalta, kun ulkona ei ole kylmää ja sateista ja pimeää. Mutta, kuten sanottu, illat alkaa taas kohta pimentyä. :) 

En tiedä kuinka kyllästyneitä olette jo kuulemaan karvoistani, mutta vietettyäni taas koko iltapäivän niitä poistaen, aihe on päällimmäisenä mielessä. Karvani ovat minulle suuri ongelma ihan aina, mutta varsinkin näin keväällä, kun tuolla ulkona alkaa näkemään paljaita sääriä, oma karvaisuus harmittaa entistä enemmän. Ei sillä, että näitä puhelinpylvässääriä voisi karvattominakaan esitellä, mutta kyllähän se karvaisuus silti pahentaa tilannetta. Nyt olen aikeissa taas ostaa uuden epilaattorin ja valinnanvaraa alkaa olla niin paljon, ettei se enää olekaan mikään helppo tehtävä. Kun ostin ensimmäisen epilaattorini, se oli ainoa markkinoilla ja maksoi 599 markkaa. Säästin siihen rahaa viikkorahoistani vaikka kuinka kauan. :) Nyt niitä on markkinoilla vaikka kuinka monta, eri merkeiltä ja mallejakin on kymmeniä. Ja hinnoissa on aika suurtakin vaihtelua. Tuo ihan ensimmäinen epilaattorini oli Braunin Silk epil ja se on edelleen testaamistani epilaattoreista paras. Se kesti käytössäni ehkä noin 12 tai 13 vuotta, sen jälkeen ostamani laitteet ovat lakanneet toimimasta alle kahdessa vuodessa. En koskaan nähnyt tarvetta ostaa uutta sen vielä toimiessa, koska olin siihen niin tyytyväinen ja sen rikkouduttua ostinkin muitta mutkitta uuden Braunin Silk epilin. Mutta uusi versio lakkasi toimimasta takuuaikana ja vaihdoin sen uuteen, joka lakkasi toimimasta juuri takuun päätyttyä, jonka jälkeen ostin saman merkkisen, mutta eri mallisen epilaattorin, joka lakkasi toimimasta takuuaikana ja vaihdoin sen uuteen, joka lakkasi toimimasta juuri takuun päätyttyä. Rikottuani neljä Braunin Silk epiliä vähän yli kahdessa vuodessa, päätin vaihtaa merkkiä. En enää muista, minkä merkkisen ostin, mutta se oli ehdottomasti huonoin testaamani epilaattori ja olin vilpittömän iloinen senkin mennessä rikki ja pyysinkin siitä rahat takaisin ja ostin eri merkkisen tilalle. En myöskään muista, minkä ostin seuraavaksi, mutta se kesti muistaakseni juuri muutaman päivän enemmän kuin takuu. Nyt minulla on ollut käytössäni Philipsin Satinelle noin vajaan kaksi vuotta ja se on ihan ok, mutta ei läheskään yhtä hyvä kuin ensimmäinen Silk epilini. Katselin yksi päivä Cittarissa valikoimaa ja jo pelkästään heillä oli myynnissä monen merkkisiä ja mallisia epilaattoreita. Puhumattakaan ylipäätään kaikista tarjolla olevista malleista! Jos joku on ollut kovin tyytyväinen tiettyyn merkkiin/malliin, niin saa vihjata. Nyt tosin hirveästi on kehuttu noita uusia Silk Epilejä, uskaltaisikohan vielä kokeilla...

Olen myös katsellut laserkarvanpoistokoneita, mutta ne ovat kalliita, enkä oikein usko niihin. Olen itse asiassa ostanut elämäni aikana vaikka minkälaisia laitteita ja niiden teho on ollut aika kyseenalainen. Yli vuoden käytin sitkeästi Rion jonkinlaista ultraäänikarvanpoistolaitetta, jolla ei ollut kerta kaikkiaan minkäänlaista vaikutusta. Ja se ei tosiaan ole ainoa kokeiluni... Viime vuonna jossakin Kuluttaja -lehdessä oli noista testituloksia, mutta ei sekään oikein vakuuttanut. Parasta olisi, jos olisi varaa poistaa kaikki karvansa laserilla, mutta tuskin minulla on koskaan niin paljon rahaa, että tästä karvapeitteestä pääsisin eroon.

Pahinta on se, ettei minulla ole täysin karvatonta aikaa kuin muutama päivä poiston jälkeen, koska uusi sykli alkaa kasvaa heti. Luin taannoin jostain nettikeskusteluista, miten jotkut miehet kirjoittivat, etteivät tajua, miksei naiset viitsi pitää itseään karvattomina, kun sehän on ihan helppoa... En tiedä, mikä on tilanne norminaisella, mutta minun kaltaiselleni se on kyllä helposta kaukana. Ja minä kyllä viitsisin pitää itseni täysin karvattomana, käytänhän nytkin tuntikausia karvojen poistoon, mutta kun ei se oikeasti ole ihan niin helppoa.

Olin niin katkera, kun en saanut Buzzadorilta testiin Veetin uutta elektronista vahapakkausta, olisin ollut ihanteellinen koekaniini tuotteelle. Mutta aion kyllä ehdottomasti ostaa laitteen, kunhan hinnat hieman laskevat. Onko joku jo testannut? Sokeroinnissa ja perinteisessä vahaamisessa suurin ongelma on siinä, että aikaa kuluu kohtuuttoman paljon odotteluun, koska jo muutama sekunti liikaa mikrossa saa vahan/sokerin liian kuumaksi. Käytän useimmiten sokeria, koska vaikka epilointi onkin tehokasta, se kestää ikuisuuden. Ja sokeri on mielestäni kätevä ja lähes ilmainen tapa poistaa karvoja, kunhan sen tekee jossain, missä sotkuisuus ei haittaa. Epilaattorilla poistan sitten jäljelle jääneet karvat sekä kainalokarvat ja yksityisempien alueiden karvat.

En oikeastaan edes tiedä, miksi taas kerron teille karvoistani... :D Kai siksi, että minua harmittaa karvaisuuteni ja karvojen poistamisen hankaluus... :) Ihan vakavasti puhuen, tämä karvaongelma vie kohtuuttomasti aikaa ja energiaa ja vaikuttaa ihan arkeenkin. Varsinkin silloin nuorena, kun kävin uimassa, karvaisuus hankaloitti asioita ja vaikka minua ei nykyään kukaan näe vähissä vaatteissa, minä inhoan niitä itse ja haluan pitää ne poissa mahdollisimman hyvin. Olen ollut toiveikas sen suhteen, että karvaisuuskin hieman vähenisi laihtuessa, mutta ainakaan toistaiseksi en ole huomannut mitään eroa entiseen. Ja vaikka olen poistanut karvat juurineen säännöllisesti jo lähemmäs kaksi vuosikymmentä, ei silläkään ole ollut mitään vaikutusta. Tätini kertoi, että hän oli joskus vuosikymmeniä sitten ostanut jotain karvanpoistoainetta, joka oli polttanut ihan hirveästi, mutta ihon parannuttua, karvat eivät enää koskaan kasvaneet takaisin. Voin vain toivoa samanlaista "onnettomuutta".

No, joka tapauksessa, olen taas muutaman päivän täysin karvaton. Miten ihanaa! :)

Nyt yritän olla edes harkitsematta sitä mahdollisuutta, että kävisin ostamassa jotain hyvää lohdukkeeksi. :) Taidan tyytyä jugurttiin ja ehkä ylimääräiseen viipaleeseen näkkileipää, jos jugurtinkin jälkeen vielä tekee mieli jotain hyvää.

P.S Miten pateettista se on, että ihan vilpittömästi ilahtuu siitä, että myyntiin on tullut pinkkejä roskapusseja? :D Ihania! :D 

19 kommenttia:

  1. Minä käytän nykyisin noita kertakäyttöisiä halpis"partateriä", paitsi että käytän samaa varmaan 5 kertaa. Mulla on ollut yksi epilaattori yli kymmenen vuotta sitten, eikä sillä tullut niin hyvää jälkeä. Muistaakseni se jätti jopa pienen sängen. Käytin pitkään myös sellaista kestovartta johon vaihdetaan se pelkkä terä, mutta en ole niitä enää raaskinut ostaa. Olen kunnon pihi akka :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas en jaksa sitä inhottavan karkeaa sänkeä, minkä höyläämisestä saa. Minulla on niin paksut karvat, että jos vain ajan ne, niin ne ihan tosissaan raapii! Joskus hiukan korjailen partaterällä ja käytän kyllä samaa terää useamman kerran, ne kun on ihan järjettömän hintaisia!

      Poista
  2. Edelleen suosittelen käymään gynekologilla varmistamassa mahdollisen PCOS-diagnoosin. Kun kohonneet testosteronitasot saa kohdilleen, karvaisuus vähenee. Minulla väheni käsien ja jalkojen karvaisuus, eivätkä esimerkiksi hartiat enää puskeneet ikäviä yksittäisiä mustia karvoja. Gynekologille uskaltautuminen on ihan oikeasti sen arvoista!

    Ja pyh, tuollaiset miehet, jotka vaativat naisten karvattomuutta. Itse ajelen säärikarvat höylällä ehkä pari kertaa kuussa ja lopun aikaa annan sängen kasvaa iloisesti. :D Kainalot ajelen pari kertaa viikossa hienhajun takia, mutta muuten olen sitä mieltä jos miesten on sallittua tursuta karvaa joka paikasta, niin sitten on kyllä naistenkin!

    Ja nyt on pakko olla ärsyttävä kielipoliisi, mutta "pateettinen" ei suomen kielessä tarkoita säälittävää vaan mahtipontista (esim. Bachin pateettinen sävellys). Pateettisen käyttö merkityksessä säälittävä on puhdasverinen anglismi enkä hyväksy sen käyttöä lainkaan! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisi varmaan muutenkin käydä, kun olen jo 33... Se on vain yksi niistä asioista, joita siirtää ja siirtää... :/ Ihan e-pillereilläkö sinulla tilanne parani? Nehän saattaisi auttaa joka tapauksessa, mutta kun en niitä muuten tarvitse, niin olen vähän haluton käyttämään niitä.

      Minulla on tosiaan ihan mustat karvat, joten näky on aika järkyttävä, mutta täyskarvattomuus ei kyllä ole ainakaan minulle mikään ihan pieni urakka! Miehet ei taida ihan ymmärtää, mitä se vaatii...

      Ihanko totta?! Ja minä vielä rakastan sanaa "pateettinen"!! Minulla anglismit on ylipäätäänkin ongelma, vaikka yritän ihan tietoisesti karsia niitä, mutta kun katson paljon telkkaa ja luen englanniksi, niin ne tarttuu omaankin kielenkäyttöön. Mutta en ole koskaan tiennyt, ettei pateettinen tarkoita säälittävää! Kiitos tiedosta! :)

      Poista
    2. Mustat karvat ovat varmasti inhottavat ja ymmärrän, että niitä tekee mieli ajella.

      Juu, e-pillerit paransivat tilanteen, ja vaikutus näkyi noin puolessa vuodessa. Ennen sitä äiti joskus katsoi jalkojani ja sanoi minua apinaksi! Se ihminen kyllä osaa valita teinitytölle osoittamansa sanat oikein...

      Oli siis aika helpotus, että se karvan puskeminen laantui. Tunsin ensimmäistä kertaa elämässäni itseni suorastaan naiseksi. :) En oikein osaa ajatella, että hormonien syöminen e-pillereiden muodossa olisi edes paha asia, sillä testien perusteella testosteronitasot olivat koholla, ja pillereillä ne normalisoituivat. Koenkin, että e-pillerit tekivät minusta normaalin. :)

      Pateettista käytetään nykyään englannin vaikutuksesta tosi paljon väärin, ja puhekieleen se kai on puskemassa väkisin säälittävä-merkityksessä. Mutta minä en hyväksy sitä, en varsinkaan kirjoitetussa kielessä! :D Mutta koska tykkäät sanasta, sinun pitää nyt ruveta kuuntelemaan kaikkia mahtipontisia oopperoita ja sinfonioita, niin voit sitten siinä yhteydessä käyttää sanaa. :)

      Poista
    3. Joo, ja ne näkyvät kilometrin päähän! :/

      Voi ei, äidilläsi ei tosiaan taida olla hienotunteisuus ihan hallussa... :(

      Aika monihan niitä syö, mutta kun minun kohdallani en tarvitsisi niitä mihinkään muuhun, niin käyttäisin niitä sitten vain kosmeettiseen ongelmaan... Mutta täytyypä ajatella asiaa...

      Olen itse asiassa joskus ihmetellytkin sitä, että Beethovenin kahdeksatta sanotaan pateettiseksi, mutta ei ole tullut mieleenikään, että se johtuisi siitä, ettei sana tarkoitakaan sitä, mitä olen luullut! Olen vain ajatellut, että onpas kummasti nimetty... :D No, aina oppii uutta! :)

      Poista
  3. Jee, karvapostaus! :D Tuohon miesten nettikeskustelukommenttiin halusin sanoa, että mä ajan karvojani ehkä pari kertaa vuodessa, enkä tosiaankaan siksi ettei mulla karvat kasvaisi sen nopeampaa takaisin. :D Sitten kun joskus harvoin ajan kainalo- tai säärikarvoja, niin vetelen niitä kuiviltaan (eli ilman vaahtoja tai rasvoja) höylällä; ei ehkä paras mahdollinen taktiikka! :D

    -Mimi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, pitää nyt selventää, että en siis miesten mielipiteiden takia karvojani aja, vaan pikimusta turkki häiritsee itseäni. :) Kiinnitin vain huomiota siihen, että ilmeisesti miehet ei ihan aidosti ymmärrä, ettei se ole ihan niin helppoa pitää itseään karvattomana.

      Eikö se tunnu ikävältä ajella niitä ilman mitään ainetta? Minä en voi höylätä, koska karvani ovat niin paksut, että se sänki tuntuu todella kamalalta!

      Poista
    2. Joo, en mä sillä. :) Hassuja vaan joidenkin ihmisten mielipiteet - kai se nyt on jokaisen oma asia, ajeleeko karvojaan vai ei. :D

      Kyllähän se tuntuu ikävältä sitten jälkeenpäin, mutta minkäs teet kun oon niin laiska etten viitsi laittaa siihen väliin mitään.. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. :D

      Poista
    3. Niinpä! No, ehkä jos nyt ajatellaan vaikka ihmistä, jolla on yhtä paha karvaongelma kuin minulla, niin olisihan se valtava ongelma parisuhteessa, mutta kun suomalaiset on yleensä vaaleita, niin haitanneeko muutama karva sitten niin kovasti... Ilmeisesti. :)

      Katsoin muuten joskus jotain dokkaria, jossa mies matkusti Italiaan etsimään itselleen naista, kun amerikkalaiset naiset ei olleet tarpeeksi karvaisia! Ja hänellä oli mukanaan ex-tyttöystävä, jonka hän oli jättänyt, koska tyttö ei ollut tarpeeksi karvainen! Ja se tyttö vielä vaikutti edelleen olevan rakastunut siihen mieheen ja se mies vielä kehtasi sanoa jotain, että kun muuten olisi niin kiva tyttö, muttei riittävän karvainen... Että joskus niinkin päin!

      Oletko kokeillut hiustenhoitoainetta? Se kuulemma toimii hyvin, jos ei ole sellaista sheivausvaahtoa saatavilla. :)

      Poista
    4. Oho, kuulostaa aika erikoiselta dokkarilta, mutta hyvä vaan että joskus noinkin (vaikka miehen ex-tyttöystävä varmaan onkin eri mieltä)! :D

      En ole kokeillut, kun en käytä hiustenhoitoainettakaan. :D Jostain syystä mun kemikaalien käyttö on tosi rajoittunutta, vaikkei mulla olekaan mitään varsinaista ideologiaa siinä takana. En kai vaan koe tarpeelliseksi. :D Tai no ehkä se rajoittaa vähän, etten halua käyttää eläimillä testattuja tuotteita, ja testaamattomat on usein tosi kalliita... mutta en kyllä välttämättä käyttäisi muutenkaan. :D

      -Mimi

      Poista
    5. Se oli aika outoa... Tyttöystävää vain kävi sääliksi. :/

      Okei... Minä en uskalla edes ajatella, millaisessa takussa hiukseni olisivat ilman hoitoainetta... :D Mutta jos et koe sitä tarvitsevasi, niin mitä turhaan käyttää! Sehän on pelkästään hyvä, minä taas olen totaalisessa kosmetiikkakoukussa. :)

      Minä myös käytin ehkä kymmenisen vuotta pelkästään eläinkokein testaamatonta kosmetiikkaa, mutta sitten aina milloin mistäkin merkistä tuli uutisia, että on sittenkin käytetty ja menetin uskoni... Varsinkin raaka-aineiden osalta on todella vaikeaa löytää sellaista, ettei mitään olisi testattu, kun monessa pullossahan sanotaan vain, että valmista tuotetta ei ole testattu, mikä ei tarkoita yhtään mitään. Käytin sitten pitkään pelkästään Body shopin kosmetiikkaa, mutta sitten sekin myytiin L'Orealille, joten... Nyt olen viime vuosina käyttänyt ihan markettikosmetiikkaakin, vaikka olen kyllä todella eläinrakas... :/ Joskus kokeilin selviytyä vain luonnontuotteilla, mutta ei siitä tullut oikein mitään, hiukseni ei tykänneet pesupähkinöistä. :D

      Mutta oletko kokeillut Freemanin tuotteita? Ei eläintestattuja, kohtuuhintaisia ja ainakin minä tykkään niistä muutenkin. Ihanan tuoksuisia ja ainakin kosteusvoiteet ja naamiot on todella hyviä!

      Poista
    6. Joo, raaka-aineet on mun käsittääkseni lähes aina testattu, oli kyse sitten mistä tahansa tuotteesta. :/ Mäkään en ole nyt muutamaan vuoteen ostanut Body Shopilta mitään. Lushilta olen ostanut mm. shampoota, se oli ihan käyttökelpoista.

      Oho, mä en tiennyt että pesupähkinöitä voi käyttää pyykkäämisen lisäksi hiustenkin pesuun! :D Itse en ole kokeillut niitä mihinkään tarkoitukseen, mutta entinen kämppis pesi niillä vaatteita.

      En ole kokeillut Freemania, mutta pitää tutustua, kiitos vinkistä! :)

      -Mimi

      Poista
    7. No ei ne kyllä kauhean hyvin toimi, mutta ihan peruspuhtaaksi niillä saa itsensä. Niistä voi keittää nestettä, joka sitten toimii (teoriassa) vähän kuin nestesaippua. Mutta se ei vaahtoa, joten vaikkei hiukset likaisilta tuntuneet, niin silti en oikein tykännyt. Samoin kuin vaatteet kyllä tulee muuten puhtaiksi, mutta mikään tahra ei lähde.

      Poista
  4. Tää saattaa nyt mennä tämän postauksen aiheesta ohi, mutta miksi kummassa luet tollasia nettikeskusteluja? Saat vaan huonon mielen ja ihan hirveen kuva miehistä :D tollasilla palstoilla mielipiteitään naisista jakelee äitinsä kellareissa asuvat "trollit" jotka ei oo naisten karvotuksia lähietäisyydeltä nähneetkään.. Maailmassa on oikeasti ihan kivoja miehiäkin, eihän kukaan niitä nettipalstoilla kirjottelevia ällötyksiä edes haluaisikaan, joten miksi turhaan välittää heidän mielipiteistään? Tai oon muutamat kerrat lukenut sun blogista, ettet pidä miehistä juurikin näitten kirjotuksien takia. Ei kaikki oo sellasia :--)

    Koita kestää tää kevät ja kesä, vaikken syksyä vielä ihan heti toivokaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritän välttää ihan aktiivisesti ja tarkoituksella keskustelupalstojen lukemista, koska siitä tulee kurja olo. :) Mutta välillä vain painaa jotain linkkiä kuvitellen päätyvänsä johonkin nettiartikkeliin ja se onkin sitten keskustelu. Mutta yleensä yritän tosiaan olla lukematta, se vaikuttaa ihan mielialaanikin, kun en lue sellaista roskaa. :)

      Ja mitä tulee karvoihin, niin eiväthän ne viehättäviä ole, varsinkaan naisella, mutta tuo ajatus, että olisi muka ihan helppoa pysytellä karvattomana... Ei tosiaankaan ole! :/

      Olen jo selviytynyt kolmestakymmenestäkahdesta kesästä, joten eiköhän tämä 33.kin mene... :) Mutta ihanaa, ettei syksyyn ole kuin muutama kuukausi. :)

      Poista
  5. Olen miettinyt ihan samaa asiaa ja haluaisin myös kokeilla tuota laserhommaa... Tietäisipä vaan, onko se oikeasti hyvä investointi vai ei. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Ei oikein viitsi laittaa taas muutamaa satasta johonkin karvanpoistovekottimeen, mistä ei ole mitään iloa! Kuluttaja lehdessä oli tosiaan viime vuoden lopulla testi näistä laitteista, mutta se oli vähän mitäänsanomaton, ensinnäkin siksi, kun se testausaika oli niin lyhyt ja muutenkin siinä ei paljoa sanottu. Ei jäänyt edes mieleen, mikä oli paras, mutta muistaakseni se maksoi 600... Jos se auttaisi vaikka sen verran, että osa karvoista lähtisi lopullisesti, niin se olisi rahan arvoinen, mutta enpä tiedä... Ja outo juttu, että näitä laitteita on jo markkinoilla monelta eri valmistajalta, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän, toimiiko ne oikeasti... Pitänee vain odotella, että hinnat laskee tai että kuulee positiivisia kommentteja noista.

      Poista