tiistai 1. lokakuuta 2013

Lokakuun eka :)

Uskomatonta, että on jo lokakuu, syyskuu meni ohi ilman, että kunnolla huomasin! Ulkona alkaa muuten olla todella kylmä! Olen vaihtanut talvitakkiin koulujen syysloman aikaan niin kauan kuin jaksan muistaa, vaikkei itselläni ole ollut syyslomia enää vuosiin ja nyt ensimmäistä kertaa harkitsen, että pitäisikö ottaa toppatakki esille jo nyt. Minulla oli eilen lenkillä toppi, paitapusero, villapaita ja trenssi ja olin ihan jäässä. En niillä  lenkkiosuuksilla, mutta kun kävin samalla kaupoissa. Kävelin kauppakeskukseen, jonne on noin kuusi kilometriä, kiertelin kauppoja pari tuntia ja kävelin takaisin. Aikaa kului viisi tuntia ja kaloreita 2043. Siitä kun vähentää peruskulutuksen, niin jää ihan kivasti vielä päivän syömisiin. Enkä kyllä eilen syönyt 2043:n kcal:in edestä. Minulla on kunnianhimoisena tavoitteena alittaa tällä viikolla 85 kg, mutta katsotaan nyt... Sitten olisi enää kymppi tavoitteeseeni.

Tiimarin konkurssi saa minut tuntemaan itseni huonoksi ihmiseksi, koska en halua menettää senttiäkään alennuksista, joten minun pitää käydä ostamassa siellä tavaroita niin, että ostan aina kerralla kolme suunnilleen samanhintaista tuotetta. Tosin en tiedä, säästänkö rahaa ollenkaan, koska normaalisti ajattelisin, että ostan sitten joskus ja lopulta unohtaisin koko jutun. En yleensäkään osta koskaan mitään haluamaani saman tien. Säästän rahaa, koska unohdan, mitä olin halunnut tai löydän jotain vielä kivempaa tai saan tuotteen lopulta tarjouksesta. Jos jokin kauppaan jättämäni tavara kuitenkin pysyy sitkeästi mielessäni, silloin tiedän, että siihen kannattaa käyttää rahaa. Yleensä niitä ei vain ole jäljellä siinä vaiheessa, joten taas säästyy rahaa. :) Shoppailu on silti ongelmallista, koska jos jonkin ostamani jutun saisikin myöhemmin halvemmalla, se harmittaa minua ihan kohtuuttoman paljon!! Olen palauttanut tavaroita ihan muutaman euron takia tai jos jossakin on ollut jokin sellainen tarjous, että kun ostaa tietyllä summalla, saa jonkin prosenttiosuuden alennusta. Ja yksi ihanimmista tunteista on se, kun kassa ilmoittaakin, että tuotteeseen tulee jokin lisäalennus! Olin ihan ekstaasissa, kun yksi päivä löysin tarjouksesta juuri ne lautaset, jotka olin ajatellut ostaa äidilleni joululahjaksi ja vaikka olin pitänyt hintaa hyvänä jo valmiiksi, kassa pudotti niistä jostain syystä vielä 15 prosenttia! Varsinkin näin ennen joulua väijyn jos jonkinlaisia tarjouksia ja alennuspäiviä ja säästän kyllä merkittävän summan rahaa joka vuosi.

Nyt olen yrittänyt löytää Erioilia tarjouksesta, koska se oli ennen ihonhoitoni perusta, mutta hinnan yhtäkkiä noustessa monella eurolla, en ole enää ostanut sitä. Tai ostin viime syksyn 3+1:ltä niin monta pulloa, että ne loppuivat nyt pari kuukautta sitten. Nyt tällä viikolla alkavilla kolmeplusykkösillä ei ainakaan mainoksessa ollut Erioilia tarjouksessa, mutta täytyy silti käydä katsomassa, jos sitä vaikka olisikin, kaikkea kun ei mielestäni ole mainoksessa. Ja olen niin kiitollinen Lumenelle uusista pakkauksista, koska nyt lempparivoiteitani saa vanhoissa pakkauksissa muutamalla eurolla. Olen kyllä valmis maksamaan laadusta suuriakin summia, mutta inhoan maksaa turhasta, vaikka juuri siitä, että saan jonkin tuotteen uudessa pakkauksessa tai jos jotakin saisikin muualta halvemmalla. Kuulostanko ihan hullulta? :D

 No, joka tapauksessa, valitettavasti tiukka rahapolitiikkani ei päde ruokaan. Olen silmiä räpäyttämättä ostanut kahdella kympillä herkkuja, jotka olen ahminut seuraavan parin tunnin kuluessa ja suurin yksittäinen menoni on ruoka. Inhoan sitä! Inhoan sitä, miten paljon rahaa ruokakauppaan menee, vaikka kuinka yrittäisi olla säästäväinen, inhoan sitä, ettei siitä jää mitään konkreettista jäljelle(paitsi läskiä!), inhoan käyttää rahaa ruokaan. Se on ainoa osa rahankäytössäni, jossa kontrollini on huono. Varsinkin silloin ennen saatoin käyttää ihan järjettömiä summia pelkkään roskaan, herkkuihin ja roskaruokaan ja limsaan. Olen jopa lainannut rahaa ostaakseni herkkuja, kun silloin opiskellessa rahat oli loppu ennen seuraavaa opintotukea. Minulla on molempien vanhempieni pankkikortit ja monta kertaa ostin herkkuja kuukauden viimeisinä päivinä niillä ja maksoin sitten opintotuestani takaisin. Ja tein saman seuraavassa kuussa! Ja seuraavassa! Vaikka en enää pysty ahmimaan herkkuja, kuten ennen, minä inhoan ostaa ruokaa! Vaikka kuinka tuntuu, että laitan koriin vain välttämättömän, kassalla minua ahdistaa ja harmittaa joutua maksamaan niistä! En voi koskaan kuvitella olevani sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, etteikö minua harmittaisi maksaa ruoasta! Äitini ystävällä on kauppa ja hän aina joskus tuo meille ruokaa, joista on mennyt viimeinen päiväys umpeen ja minusta se on aivan ihanaa! Ilmaista ruokaa!! :D Olen ihan taivaassa, jos onnistun koko päivän syömään jotakin, mikä ei maksanut penniäkään! :D

Okei, ellette jo tietäisi, että olen melko lailla vinksahtanut, poistaisin nuo edelliset kappaleet... Mutta noin minä ajattelen rahasta ja ruoasta. :)

Ruoasta puheenollen, himoitsen taas jotain syötävää ihan järjettömästi! En edes tiedä mitä, vain jotakin! En ole nälkäinen ja söin juuri, mutta kaipaan sitä tekemistä, minkä syömisestä saa. Täytyy kai lähteä lenkille, niin saan muuta ajateltavaa ja poltan vähän kaloreita. Syksy tosiaan on ainoa aika vuodesta, jolloin nautin kävelemisestä, minusta on ihanaa, kun ilma on raikas ja puut ovat upean värisiä ja pystyn jo haistamaan pakkasen. Se on aina tuoksunut minusta kuivalta pölyltä tai puuterilta, aivan ihanalta joka tapauksessa. Kun siihen vielä lisää puunsavun tuoksun, se on ihanin tuoksu maailmassa. :)  Mutta siis, nyt sinne lenkille! :)

4 kommenttia:

  1. Itse taas saatoin käyttää huomattavia summia rahaa herkkuihin, kuten jopa 15euroa päivässä! Se tekee yli 100euroa viikossa. Sillähän sais jo vaikka millaisen superterveellisen ruokavalion loihdittua :) Mutta sitten jos tuo sama 15euroa olisi pitänyt käyttää terveelliseen ruokaan, rupean pihtailemaan ja minusta tuntuu, että se on hirveän paljon, ja kaikki on kallista, ja päädyn ostamaan jotakin "halvempaa", kun se terveellinen nyt vaan on niin kallista... huhhu!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan sama minullakin! Kuinkahan monta kertaa olen maksanut 20 euroa yhdestä herkuttelusta, mutta en voi ostaa parapähkinöitä, koska ne on liian kalliita!! :D Tai saatan tuskailla jonkun pari euroa maksavan esineen vieressä ja jättää sen ostamatta. Mutta sitten ostaa monta kertaa kalliimmalla jotain hyvää! Kummallista...

      Poista
  2. Oletko harkinnut ikinä minkäänlaista paastoa? Tässä pari aiheeseen liittyvää videota: https://www.youtube.com/watch?v=h-kS0RLkkzY https://www.youtube.com/watch?v=g1VcTZHovUU Näissä esiintyvä nainen on paastonnut monta kymmentä päivää, mutta jo kymmenenkin päivää näkyisi varmasti niin peilissä kuin vaa'assakin. :) Itse olen suunnitellut ryhtyväni paastolle ja aijon juoda mm. vettä, kahvia, lightmehuja ja -limppareita ynnä muita mahdollisimman vähäkalorisia nesteitä. En vielä tiedä miten pitkään tällä kestän, mutta se kymmenen päivää olisi kiva saavuttaa! Tsemppiä kuitenkin sinulle ihan valtavasti laihdutukseen, kyllä sä saat sen 85:n sieltä alittumaan! :)

    Itsellä on muuten ihan sama juttu tuon herkkuihin tuhlaamisen kanssa. Ihan järjetöntä hommaahan se on. Joskus olen jopa säästänyt rahaa ihan vain sitä varten, että pääsen ostamaan herkkuja vähän isommalla rahalla! Ja sitten ne kympit häviävätkin seuraavan parin tunnin aikana kuin tuhka tuuleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä ajatellut sitä. En vain tiedä riittäisikö itsekurini, mutta ajatus on kiehtova! Muutenkin olen ajatellut ostaa mehulingon ja alkaa tekemään kaikenlaisia mehushotteja, kun muutenkin ne olisivat terveellisiä. Limemehua kannattaa varmaan myös juoda, veteen sekoitettuna. Se kuulemma käynnistää aineenvaihdunnan.

      Toivon, että 85 alittuisi, mutta katsotaan nyt! Pelkään, että alan taas jumittamaan, vaikka jatkan samaa kitudieettiä.

      Niinpä, ihan hullua käyttää rahaa herkkuihin! Sitä ei vain sillä hetkellä osaa hillitä itseään, vaikka muuten olen tarkka rahasta! :/

      Poista