torstai 6. helmikuuta 2014

Musiikki, joka muutti maailmaa(ni) :)

Joku kyseli aiemmin musiikkimaustani ja ajattelin valottaa enemmänkin musiikkia, jolla on ollut merkitystä minulle. En muista lapsena kuunnelleeni erityisesti musiikkia, mieleeni on jäänyt ainoastaan laulut joita itse lauloin, kuten Mörrimöykkylaulu. :) Ensimmäinen bändi, josta pidin oli Roxette; kaverini toi Roxetten c-kasetin kouluun ollessani ehkä 11 ja kuuntelimme sitä aina välitunneilla. Suosikkini oli Must have been love;


Yläasteella tykästyin Bon Joviin, muistan kuunneelleni heitä joka päivä varmaan vuoden ajan. Paras laulu tuolloin oli mielestäni Living on a prayer. (Voi taivas, tästä tuntuu olevan noin miljoona vuotta aikaa... :D)


Yksi varhaisimmista suosikeistani oli Sir Elwoodin hiljaiset värit ja erityisesti Älä mee: 


...ja Viimeisellä rannalla:


Seuraava suosikkini oli Alaniksen Ironic, jota kuuntelin loputtomiin. 


Olen tykännyt muutenkin Alaniksen musiikista. Joining you on vieläkin iPodillani


Beatlesiin ihastuin yläasteen luokkaretkellä Lapissa, kun olin 15 ja kaikki kuuntelivat heitä. Suosikkini tuolloin oli Jealous guy ja myöhemmin Stand by me. 



Tämän jälkeen muistissani on pieni aukko, enkä ole ihan varma, mitä kuuntelin lukioaikaan... Kaikki kaverini kuuntelivat Aqua Girliä ja minä vihasin sitä! :D 

Ja tajusin juuri unohtaneeni Cranberriesin; Zombie oli suosikkini pitkään. Sekin kuuluu yläasteaikojen muistoihin.


On myös paljon musiikkia, jota en ole varsinaisesti tarkoituksella kuunnellut, mutta jota on kuullut niin paljon radiosta, että niihin on kiintynyt. Yksi näistä on Leevi and the Leavings, erityisesti Raparperitaivas:


Ja myös Eput ja Dingo (sekä Neon2!!) saa teini-iän mieleen ja tätini on opettanut minut tykkäämään suosikistaan J. Karjalaisesta. Kuka muka ei tykkää Ankkurinapista? :)


Ja November Rain on aina yhtä ihana... Se on ollut suosikkini romanttisista lauluista niin kauan, kuin jaksan muistaa.


Nykyään erityisesti David Garrettin versiona:


Muutenkin pidän juuri David Garretista ja myös Escalasta. 

Yhteen aikaan kuuntelin lähes pelkästään Damien Ricea. Blowers daughter ja Delicate olivat suosikkini:



Keanen Somewhere only we know on aivan ihana, mutta pidän myös Lily Allenin versiosta: 


Myös Pink on kuulunut suosikkeihini jo pitkään. Ihastuin Pinkin musikkiin aikoinaan kuultuani Just like a Pill:in; 


Nykyään suosikkejani ovat I'm not dead ja Who Knew:



Yleisesti ottaen en ole Lady Gagan fani, mutta rakastan Edge of Glorya, se on myös suosikki lenkkeilylauluni: 


Olen myös kovasti tykästynyt Katy Perryn Roariin; aluksi en pitänyt siitä yhtään, mutta nyt olen jotenkin kiintynyt siihen:


Tämä tytön kohdalla luontoäiti on kyllä ollut poikkeuksellisen antelias; hänellä kun upean äänen lisäksi myös mielettömän kauniit kasvot. 

Myös Emeli Sanden Clown on minusta todella kaunis:


Ja sokerina pohjalla: Tämänhetkinen ehdoton suosikkini on Florence and the Machine, erityisesti Never Let me Go:


ja You've Got the Love:


Tosin heidän lauluistaan pidän melkein kaikista, joistain enemmän, joistain vähemmän. 

Olen ihan varma, että kun saan tämän julkaistua, muistan jonkin ihan hirveän tärkeän oleellisen laulun tai bändin menneisyydestäni. :) Varsinkin noita nuoruudenaikaisia on vaikea muistaa, näitä uudempia pystyin lunttaamaan juutuubin suosikkilistaltani. 

Onko mitään yhteäväisyyksiä, etenkin suunnilleen samanikäisillä? Suosituksia? :)

13 kommenttia:

  1. Mä olin todella kova poikabändifani ja olen kuunnellut niitä biisejä nyt aikuisiällä uudestaan. Ai luoja mikä myötähäpeä tulee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, muistatko sellaisen bändin kuin merkattu maa? Minulla oli jopa heidän nimmarinsa... Voin sanoa puolustuksekseni vain sen, että olin hyvin nuori... :D

      Poista
    2. Jotenkin tuo kuulostaa tutulta mutta sitten ei kuitenkaan. Katsoin Wikipediasta että bändi olis ollut pystyssä 1999, jolloin olin 14-v. joten olisin voinut kyllä tietää.

      Poista
    3. Äys ny, Merkattu Maa oli ja on edelleen ihan hyvää musiikkia :-). "Kevät saa" on yhäkin todella upea kappale. (Nim. kitaristin semisti tunteva, eli siis melkein sukua melkein julkkikselle... ;-D)

      Sinivalo

      Poista
    4. Darling, okei, ajattelin vain, että juuri sinä saattaisit muistaa, mutta olet tosiaan sen verran nuorempi kuin minä.

      Ja Sinivalo, juuri Kevät saa oli kyllä hyvä laulu. :)

      Poista
  2. Mörrimöykky oli lapsuuden lemppari ja muistan kuinka haaveilin omasta mörrimöykystä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin! Halusin myös ihan hirveästi oman hirven, mutten saanut sitäkään... :/ Ei ihme, että olen niin traumatisoitunut... :D

      Poista
    2. Minä halusin kolmevuotiaana korkokengät, toivoin niitä synttärilahjaksi, joululahjaksi ja toivoin niitä myös ekaa kertaa nähdessäni tähdenlennon. Myöhemmin jäi kaalimaan kakara saamatta eikä minusta tullut trapetsitaiteilijaa vaikka niin suunnittelin. Ja sirkukseen karkaaminen jäi toteuttamatta mutta vielä ehtii! :D

      Poista
    3. Voi kurja. :/ :D Mutta ainakin sirkukseen tosiaan voit vieläkin karata!

      Minä en muuten ole koskaan nähnyt tähdenlentoa ja siksi olen nykyään täysin vakuuttunut, että jos sellaisen joskus näen, se toive myös toteutuu!

      Poista
  3. Paljon löytyi samoja, mm. cranberries ja alannis. 15 vuotiaana aloin fanittaa Metallicaa joka on edelleen lähellä sydäntä. Mutta tuohon ankkurinappiin on pakko nyt kommentoida, että minä vihaan sitä kappaletta, enkä muutenkaan oikein välitä J.Karjalaisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle Metallica ei sinällään ole tuttu, mutta varmasti moni kappale kuulostaisi tutulta, jos kuulisin. Tätini, joka hoiti minua paljon lapsena tykkäsi J. Karjalaisesta, joten olen kuullut sitä niin paljon, että olen kiintynyt hänen lauluihinsa. :) Mutta hän varmaan on niitä laulajia, joista mielipiteet jakautuu aika lailla kahtia.

      Poista
  4. Kiva postaus! Itse olen lähinnä 6.-7. luokalla vuosina 92-94 katsellut MTV:tä ja sieltä muistan jotain. Sen jälkeen kiinnostukseni siirtyi ihan toisenlaiseen musiikkiin. En tuolloin(kaan) yleensä ymmärtänyt englanninkielisten laulujen sanoituksista paljoakaan, vain joitain pätkiä ja yksittäisiä sanoja, mutta nykyään voi sentään lukea ne netistä. Muistikuvia on jäänyt seuraavista: Ace of Base, 2 Unlimited, Whitney Houston, Pet Shop Boys... Mieleen jäämiseen on pitkälti vaikuttanut musiikkivideo, sillä radiota en kuunnellut. Poikabändeistä en ole koskaan perustanut. Ainoa, jota voin sanoa nuorena jopa hieman fanittaneeni, oli Michael Jackson. Ja ainoa kasettini häneltä on Dangerous. Tuolloin oli juuri se ensimmäinen pedofiliakohu, joka kieltämättä hämmensi ja varmaan hillitsikin tykkäämistä...

    Noista sinun listaamistasi: Roxetesta mulla on jonkinlainen muistikuva, Sir Elwoodin hiljaisten värien musiikki on ihan vierasta, kaveri joskus kuunteli sitä. Alaniksen muistan ja J. Karjalainen tuli tutuksi musiikintunneilla (Merenneitoni ja minä). Hammaslääkärin aulassa radiosta soi "Missä se Väinö on"... Tuon Zombien olen kyllä kuullut, mutta mulla ei ole ollut mitään käsitystä siitä, kenen se on tai mistä siinä on kyse. Nykyään kuuntelen Youtubesta satunnaisesti vähän mitä sattuu, ja saatan tykästyä jumpassa käytettävään musiikkiin, koska se yhdistyy niihin tiettyihin rääkkiliikkeisiin ja tunnelmaan. Esim. just tuo Edge of Glory. Ja vaikkapa Titanium tai Kelly Clarksonin Stronger. Ne musiikit ovat kuitenkin yleensä sellaisia, joita en muuten suurin surminkaan kuuntelisi ;) Esim. just Lady Gaga, Nicki Minaj, Christina Aguilera. Suurimmasta osasta en tietenkään edes tiedä, kenen ne ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, sori, tämä jäi jotenkin huomaamatta! :/

      Minullakin oli tapana teininä katsella musiikkivideoita tv:stä ja moni laulu onkin jäänyt mieleen enemmän videona, kuin äänenä. Minä en koskaan oikein välittänyt Michael Jacksonista, vasta näin aikuina olen joistain hänen lauluistaan oppinut pitämään. Tosin silloinkin yleensä muiden laulamana.

      Minä en enää nykyään kuuntele radiota, joten youtuubista minäkin lyödän uusia suosikkeja tai sitten netistä muualta. Ja paljon on minullakin sellaisia lemppareita, etten tosiaan edes tiedä kenen ne on, olen vain jossain kuullut ja tykännyt. Onneksi lyriikoiden avulla saa etsittyä, mutta joskus ei saa selvää tarpeeksi monesta sanasta, että löytyisi. :D

      Poista