lauantai 22. maaliskuuta 2014

Paino tänään…

…oli tasan 83 kg. Ihan ok. Minulla on juuri nyt sellainen tunne, että yritän vain pysyä tässä lukemassa vähän aikaa, en jaksa nyt kiduttaa itseäni. :) Ehkä keväämmällä. Syömiseni ovat vakiintuneet noin 1200 kcal:iin päivässä ja se on jotenkin luontevan tuntuinen lukema. Vaikka söisin aika vapaasti, illalla, kun lasken päivän kalorit yhteen, tuo on aika todennäköinen lopputulos. Minun pitäisi ehkä syödä hieman vähemmän(tai no, paljon vähemmän, jos aion laihtua!), mutta en ainakaan liho tuolla määrällä ja saan helposti kaiken tarvittavan. Siellä alle 700 kcal:issa, mikä painon putoamiseen tarvitaan, onkin sitten jo haasteellisempaa saada ravinnosta kaikki välttämätön. Haluaisin kyllä päästä sinne 75:een mahdollisimman pian, mutta juuri nyt olen ihan ok näissäkin lukemissa. 

Olen aivan ihastunut ruokalajiin nimeltä Shakshuka. Tai no, munakastahan tuo on. :D Mutta olen tehnyt sitä nyt monta kertaa ja tykkään kovasti. Se on ihan terveellistäkin, vaikka tietysti kananmunien terveellisyydestä ollaan eri mieltä joka viikko. Tein myös ensimmäisen kerran kasvispiirakkaa niin, että korvasin rasvan avokadolla, mutta se ei oikein tainnut onnistua. Se pohja jäi minusta raa’aksi, vaikka se oli lopulta uunissa kaksinkertaisen ajan. Tai en tiedä, ehkä sen kuuluukin olla sellainen, kun siihen ei kuitenkaan tullut mitään leivinjauhetta tai hiivaa tai vastaavaa. Onko joku tehnyt ja saanut mielestään hyvänmakuisen lopputuloksen? Ei se nyt suoranaisesti pahaa ollut, mutta se ei kohonnut uunissa yhtään ja ainakin oletan, että se jäi raa’aksi, vaikka esipaistoin ensin pelkkää pohjaa.

Ulkona on jo todella keväistä, vaikka on vielä maaliskuu! Puissa ja pensaissa on silmut ja ruoho on alkanut vihertää ja ilmeisesti ekat sinivuokot ovat puhkeamassa. Torstain lumisateesta ei ole jäljellä mitään. En itse asiassa muista, että meillä kotona olisi koskaan ollut täysin lumetonta jo maaliskuussa, vähintään kasoissa, joihin lunta on kolattu, on ollut jotain jäljellä ja viime vuonna oli vielä huhtikuussakin kunnon kinokset! Minun puolestani saisi nyt tulla kunnolla kevät, tällaiset välivuodenajat on kaikkein pahimpia, kun ei ole kunnolla mikään vuodenaika. Koko viime vuosi on ollut vähän huono siinä mielessä, syksykään ei ollut mitenkään erityisen hieno ja talvea ei ollut ollenkaan ja viime kesäkin oli aika kylmä. No, ehkä nyt sitten saamme ihan ideaaliset vuodenajat tänä vuonna! :)

Loukkasin sormeni, joten tämä kirjoittaminen on nyt vähän tuskaa, joten ei enempää tällä kertaa. Mutta hyvää viikonloppua taas kerran! :)  


6 kommenttia:

  1. Oletko muuten kokeillut leikkauksesi jälkeen pussikeittoilua? Itse olen talven mittaan kerännyt 10 ylimääräistä kiloa ja vaikka olenkin vielä normaalipainossa (vain nipinnapin) niin olin aika järkyttynyt. Paino nousee niin helposti.

    Testasin siis pussikeittoja siten että söin runsaat pari viikkoa vain niitä ja vihanneksia. Sen kuurin jälkeen olen nyt syönyt pari viikkoa normaalia ruokaa mutta vain 600 kaloria päivässä. Aika paljon saa syödä höyrytettyjä vihanneksia, parsaa jne. ja lisäksi raejuustoa ja teen marjarahkajuomia.

    Painoa on nyt pudonnut runsaassa puolessatoista kuukaudessa 6kg joten olen aika tyytyväinen. Kova kalorirajoitushan tuo on mutta vanhat vaatteet mahtuvat jo päälle eivätkä kiristä ja tämähän on vain tilapäistä. Itse olen samaa maata kuin sinä, paino ei lähde normaalisti kaloreita rajoittaen vaan siihen vaaditaan kunnon rajoitus. itselläni syynä on kilpirauhassairaus.

    Niin piti vielä sanoa että tuon pussikeittokuurin aikana tajusin mitä ketoosi on, en ole tainnut ennen olla ketoosissa ja oli ihmeellistä kun ei ollut nälkä vaikka ei paljon syönytkään. Nytkin pyrin pitämään itseni ketoosissa eli en syö paljon hiilihydraatteja. Luulen että syy miksi paino on hyvin pudonnut on nimenomaan tässä, olen joskus ennenkin laihduttanut mutta en ole ollut ketoosissa ja silloin paino ei ole oikein ottanut pudotakseen.

    Taika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pari kertaa yrittänyt aloittaa, mutta yleensä se on kaatunut ensimmäiseen viikonloppuun, ennen kuin olen edes päässyt kunnolla ketoosiin. :/ Olen kyllä miettinyt sitä, koska sillä voisi saada loput kilot pois aika lyhyessä ajassa ja saisin vihdoin keskittyä vain tavoitteessani pysymiseen. Ketoosi on tosiaan kätevä keino pudottaa painoa, kunhan kestää ne ensimmäiset päivät, jolloin himoitsee aivan kaikkea! Minäkin jossain määrin yritän välttää hiilareita, mutta toisaalta taas himoitsen erityisesti leipää.

      Tuohan on todella hyvä pudotus, varsinkin normaalipainoiselle! Painoa on kyllä niin helppo kerätä, ettei sen perusteella uskoisi, miten vaikea siitä on päästä eroon!!

      Minulla ei onneksi muutenkaan ole nälkä, mutta se on kyllä helpottavaa, kun pääsee siihen vaiheeseen, ettei tee mielikään mitään.

      Poista
  2. Ootko lukenu koskaan tollasesta? -> http://en.wikipedia.org/wiki/Lipedema

    Sinivalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut ennen kuullut. Tuo nainen kuvassa muuten näyttää alavartaloltaan aivan samalta kuin minä... Toivottavasti kyse ei ole tuosta kohdallani, koska tuon jutun mukaan sitä läskiä ei sitten niin vain saadakaan pois...! :/

      Poista
    2. Siksi se pistikin silmään kun jostain sinne surffailin. Toisaalta jos kyse olisi tuosta niin ainakin sä tietäsit että siihen on syy miksi sulla on alakroppa hieman eri mallia kuin yläkroppa, eli ainakaan siitä et vois syyttää itseäs ;-D.

      Sinivalo

      Poista
    3. Sori, en huomannut tätä kommenttia, eikä se tullut spostiinikaan... :/

      Tuo kyllä oikeasti näyttää ihan minulta...! Tosin tiedän alakroppanikin pienentyneen, koska mahdun pienempiin housuihin nykyään. Mutta ehkä minulla tosiaan on jotain tuon tapaista ongelmaa, koska ei alavartaloani voi sanoa normaaliksi edes ylipainoisten keskuudessa!

      Poista