lauantai 8. maaliskuuta 2014

Viikon dieetti

82,9 kg tänään. Suuri pudotus siis, mutta valitettavasti en luottaisi tähän tulokseen, menneen viikon dieetti ei ole ollut niitä tavanomaisimpia. Haluaako joku ohjeet? Heräät noin neljältä aamulla ja muutaman sekunnin mietiskeltyäsi, mihin heräsit, ei asiasta ole enää pienintäkään epäselvyyttä. Vietät pari päivää pöntöllä, etkä pysty edes katsomaan ruokaan tai veteen päin. Paino laskee ja olo on kevyt ja loistava! Paitsi ettei ole ollenkaan loistava, mutta noin painonlaskua aina kuvataan alan lehdissä. Ajattelin ensin, että olen ehkä syönyt jotain sopimatonta, mutta myös vanhempani olivat kipeitä, joten tämä kai oli jokin virus. En ole ollut mahataudissa 18 vuoteen, joten tämä oli epämiellyttävä yllätys, koska luulin ihan vakavissani, että olen immuuni. Sen jälkeen, kun lakkasin syömästä lihaa, en ole tosiaan kertaakaan ollut vatsataudissa, vaikka vanhempani tai kämppikseni ovat olleet tai vaikka sitä olisi ollut liikkeellä koulussa tai työpaikalla. Toivottavasti tämä oli vain poikkeus, vatsatautilaihdutuskuurin tuloksetkaan kun eivät yleensä ole kovin pysyvät. Ja metodi on suhteellisen epämiellyttävä. 

Minua nauratti yksi päivä kassalla ihan kauheasti, kun edelläni olleella tytöllä oli kassahihnalla vain laihdutuslehti. Mutta sitten hän hetken karkkihyllyä silmäiltyään lisäsi siihen suklaapatukan. Ja kohta toisen. Ja kohta kaksi suklaalevyä. Ja lopulta karkkipussin. Ihan niin kuin minä ennen! :D Tai no, minä olisin lukenut laihdutusohjeet netistä, mutta olisin sitten mennyt ostamaan vain yhden kaalin ja pari porkkanaa ja puolikkaan vesimelonin ja kassalle päästyäni ne olisivat hautautuneet kaikkiin herkkuihin, joita sallisin itselleni terveellisen syömisen jälkeen… Ja kotona olisin skipannut suoraan niihin herkkuihin ja unohtanut kaalit ja porkkanat.

Outoa on, että tunnen nykyään oloni lihavammaksi kuin koskaan. Syksyllä, kun paino liikahti pitkän jumituksen jälkeen alaspäin, tunsin vähän aikaa itseni pienemmäksi, mutta nyt joulun jälkeen on kyllä ollut niin valastunnelmat, ettei ole tottakaan. Vaikka en ole kuin pari kiloa isompi kuin ennen joulua. Aiemminkin unohdin melkein koko ajan, että olen ollenkaan laihtunut, mutta nyt minusta tuntuu kuin olisin lihonut, siis niistä isoimmistakin ajoistani! En tiedä miksi, mutta minua on viime aikoina hävettänytkin lihavuuteni enemmän kuin vuosiin ja tunnen itseni aivan valtavaksi! Tokihan minulla on vielä paljon läskiä, mutta kun olen ollut niin paljon lihavampikin, en tiedä, mistä tämä tunne nyt on tullut. Katsoin joitain äidin jouluna ottamia kuvia ja olen niissä aivan valtava! Varsinkin kasvoiltani olen edelleen todella lihava ja erityisesti se harmittaa, koska olin aika lihavakasvoinen jo silloin nuorena. Minulla on ollut tietty mielikuva siitä, millainen olisin sitten kun painan 75 –kiloa, mutta nyt alkaa jo olla itsestään selvää, ettei todellisuus voi vastata sitä mielikuvaa ja se hämmentää tässä vaiheessa. Pitää miettiä jatkoa sitten kun sinne 75-kiloon pääsen. 

Toinen hämmentävä asia on se tunne, etten mitenkään voi laihtua kuin ehkä pari sataa grammaa viikossa, enkä sitäkään joka viikko, vaikka tekisin ihan kaikkeni. Siinähän ei ole mitään järkeä, koska kyllä minun kokoiseni pitäisi hyvinkin pystyä ainakin siihen puoleen kiloon viikossa, mutta kun menneisyys todistaa, että ne kilot ja sadat grammat ovat todella tiukassa! Minusta vain tuntuu, että en voi syödä oikein mitään, jos haluan laihtua ja jollain 1200 kilokalorilla päivässä laihdutus on ihan turha toivo, mutta samaan aikaan tiedän, ettei se voi olla niin. Vaikka oikeasti se kyllä on niin. En ymmärrä miksi ne kilot on minulla niin tiukassa, säännöllisin väliajoin epäilen mielenterveyttäni ja mahdollista unissakävelemistä ja vaikka mitä, mutta toisaalta kun sitten lasken kalorien saannin tarpeeksi alas, paino kyllä putoaa, vaikkakin hitaasti. Niinhän se oli aina ennen leikkaustakin, että vaikka lihomisessani ei ollut mitään ihmeteltävää, painoa oli kuitenkin hyvin vaikea saada laskemaan. No, pääasia kai, että se laskee, vaikkakin hitaasti ja tuskalla. Se vain, että tavoitteeseeni on alle kymppi, mutta minä mietin, että saavutanko sitä edes tämän vuoden aikana… Minunhan piti maltillisellakin tahdilla olla tavoitteessani viime vuoden syyskuussa… Ja pelkään ihan hirveästi, että paino alkaa taas nousta. Koska laihduin leikkauksen avulla, minusta tuntuu, ettei minulla itselläni ole mitään keinoa hallita painoani ja koska leikkauksen tuoma apu alkaa olla lopussa, pelkään, että paino alkaa taas nousta.

Kokeilin laittaa suosikkiproteiinipirtelöäni jäätelökoneeseen, mutta se ei tainnut olla yksi onnistuneimmista kokeiluistani. Tai ainakin se jäädytti sen koko pyörivän osan jäätelöön kiinni, enkä saa sitä irti… Jäätelökone oli taas yksi kahvikoneen, popcornkoneen ja limsakoneen seuraksi päätyvistä hutiostoksista. Paketissa lukee, että sillä voi tehdä herkullista jäätelöä helposti vain viidessätoista minuutissa ja jäätelön voi tarjota samassa kulhossa kuin missä se on tehty. Siinä oli vain unohdettu mainita, että ihan se perusjäätelökin pitää ensin vaahdottaa kahdessa erillisessä kulhossa, sitten sekoittaa, kylmentää ja laittaa pienissä erissä jäätelökoneeseen ja lopuksi vielä erikseen maustaa. Eikä se edes maistunut erityisen hyvältä, eikä jäätynyt tasaisesti! Siitä huolimatta haluaisin ostaa pehmiskoneen, koska rakastan pehmistä… Se olisi kesällä ihana.

Mutta nyt alkaa taas olla niin heikko olo, että on pakko mennä lepäämään. Eilinen oli jo parempi päivä, mutta tänään dieetti jatkuu. :D

Hauskaa viikonloppua! :)


12 kommenttia:

  1. Oon jotenkin "helpottunut" kun sulla on ollut vatsatauti, kun ajattelin jo että jotain dramaattista on tapahtunut, kun susta ei kuulunut :D

    Onko sulla ollut nyt ahdistuneempi olo, voisko toi lihavampi olo johtua siitä? Mullakin on välillä ihan kipeän läski olo, mikä on ihan kummallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo no, jotkut hetket vessassa olivat kyllä melko dramaattisia! :D

      Olen ihan ok tällä hetkellä, kevät on tietysti aina se vaikein vuodenaika, mutta verraten aiempiin keväisiin, en ole kauhean ahdistunut. Olen ollut jotenkin enemmän lamaantunut nyt alkuvuonna. Mutta voi se kyllä keväästä johtua, minusta muutenkin aina tuntuu, kuin minuun kohdistuisi jonkinlainen valokeila tähän aikaan vuodesta. Se on kyllä outo tunne...

      Poista
  2. Vastaukset
    1. En oikeastaan, mutta kyllä se tästä! :)

      Poista
  3. Minunkin mielestä pehmis on ihan parasta. Täällä on Prisman yhteydessä Pizza Buffa ja siihen voi lisäksi ostaa Pehmis Buffan. Voit varmaan arvata mihin minä "panostan" niillä ravintolareissuilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin onkin, aivan ihanaa! :) Tavallisenkin jäätelön sekoitan yhä sellaiseksi sileäksi mössöksi!

      Poista
  4. Toipumisia!

    Ps. Pehmiskone olisi huippu, minäkin olen jo pitkään tahtonut. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Olen katsonut niitä netissä, mutta en tiedä tuleeko niistä yhtään aidon makuisia. Ainakin kahvikone, jäätelökone ja limsakone olivat hirveä pettymys, joten... Ja nythän on kaupoissa sellaista vatkattavaa pehmis"nestettä", mutta en tykännyt siitäkään. :/ Mutta sellainen ihan aito pehmiskone olisi kyllä aivan ihana!

      Poista
  5. Limsakone olisi siitä huippu, että saisi tehtyä hiilihapollista vettä ja tulisi ehkä juotua enemmän. Vaan aika huonohan se hapotettu vesikin taitaa olla hampaille. (Tosin syksyllä kun olin hammaslääkärissä, niin joko hän tai hammashoitaja sanoi että pelkkä hiilihapotettu vesi ei hampaita haittaa, mutta jos mukana on jotain maustetta niinkuin niissä monesti on, niin sitten se on hampaille haitallista... Kuulosti jotenkin sellaiselta, etten ihan uskonut, pitäisi tarkistaa jostain.) Ja kun tässä nyt muutenkin hampaat mätänee paikoilleen vuosien napostelun + makeansyönnin tuloksena ja nyt leikattuna hampaat on koetuksella lyhyeiden ruokailuvälien takia, niin en haluaisi vielä yhtä huonontavaa tekijää toisaalta ottaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne sillä aikaansaadut limsat on ihan kummallisen makuisia, ei tosiaan millään tavoin vastaa kaupan limsaa. En suosittele!

      Minun ymmärtääkseni kyllä juuri se happo on se, mikä tuhoaa hampaita...

      Minäkin olen muuten todella huolissani hampaistani... :/

      Poista
    2. Onko sulla ollut paljon reikiä? Mullehan se vuosien energiajuomakierre yms. epäterveelliset tavat on oikeasti jo pilanneet hampaat aika hyvin. Vietin juuri monta kuukautta hammaslääkärikierrettä ja edelleen yksi hammas vihloo silloin tällöin... Mun hampaat on ällöttävän keltaisetkin, hyi olkoon, mutta en kyllä ala ostelemaan valkaisuaineita kun tuo on vain kosmeettinen haitta, vaikkakin ällöttävä sellainen.

      Poista
    3. Jonkin verran joo. :/ Varsinkin nuorena, ei nyt enää niinkään viime vuosina.

      Minulla taas hampaat näyttää sellaisilta harmahtavan läpinäkyviltä, mille ei kai ole tehtävissä mitään. Eroosiota limsan takia, vaikka käytän kyllä aina pilliä. Nyt yritänkin olla kokonaan tai ainakin suurimmaksi osaksi ilman. Jos olisi rahaa, niin laittaisin kuoret.

      Poista