sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Kofeiinimyrkytys

Olin viikonlopun kotona (yllättäin!...) ja kaikki maailman ihmiset ja sukulaiset olivat päättäneet tänään tulla käymään. Ensimmäiset oli paikalla jo ennen kuin heräsin, joten join aamukahvin heidän kanssaan, päivän vieraidenkin kanssa kahvi vielä laski, mutta iltapäivällä alkoi jo tehdä tiukkaa. Keitin lopulta päivän aikana yhdeksän pannullista kahvia ja kaikista join hiukan. Nyt ei ole mitenkään maailman paras olo. :D Ja yksi serkku vielä laittoi tekstiviestin, että tulee ihan nopeasti käymään. Toivottavasti ei haaveile saavansa kahvia, minulla on mitta täynnä muutamaksi päiväksi! :D Olen tosiaan alkanut viimeisen vuoden aikana juoda kahvia, sitä ennen olin vuosia juomatta, satunnaisia kylmiä kahvijuomia lukuun ottamatta. En oikein tiedä, onko se hyvä vai huono asia. Jotenkin pidän kahvia kovin epäterveellisenä, vaikka sillä kai on hyviäkin vaikutuksia. Mutta luovuttuani teestä kaipasin jotain kuumaa juomaa tilalle. Juon kyllä edelleen kamomillateetä, mutta kun siinä ei ole kofeiinia, se ei kai ole sama asia. Tosin juon kahvia normaalisti todella vähän, koska laitan aina kupilliseen enemmän maitoa kuin kahvia. Luulen, että normaalina päivänä juon suunnilleen sen suositusten mukaisen kupillisen. Joka tapauksessa teen juonnin lopettamisella on ollut hyvä vaikutus migreeneihini, niitä on nyt paljon harvemmin ja ne ovat lievempiä. Tiesin kyllä aina, että tee aiheuttaa migreeniä, mutta vasta sen ihan hirveän migreenin jälkeen vihdoin lakkasin juomasta sitä. Kaipaan varmaan enemmän sitä tunnelmaa kuin itse makua, minusta tee on jotenkin niin kodikas juoma. Varsinkin syksyllä, kun ulkona sataa ja takassa palaa tuli, on ihanaa käpertyä sohvan nurkkaan kädessään mukillinen höyryävää teetä. Kahvissa ei vain yksinkertaisesti ole samaa tunnelmaa. Mutta niitä migreenipäivien tunnelmia en kyllä kaipaa yhtään, joten hyvä näin. :)

Pelasin parin sukulaispojan kanssa jalkapalloa ja voi taivas, että olin läkähdyksissä! Ihan uskomatonta, miten paljon noilla pienillä ihmisillä on energiaa, tällainen vähän isompi ihminen ei kyllä pysy mukana. :D Onneksi he sitten tekivät minusta maalivahdin, niin ei tarvinnut juosta. Poikien leikit on aina kovin fyysisiä, tyttöjen kanssa on helpompaa. Yhdellä äidin ystävällä on viisi poikaa ja minua ei kyllä ihan pienellä suostuttelulla saa heitä vahtimaan! He ovat vielä todella villejä, eikä mitenkään hyvin kasvatettuja, joten se käy kyllä työstä, jos heidän peräänsä lupautuu katsomaan. Tosin sinä päivänä ei tarvitse mennä lenkille. :)

Olen nyt kyllä muutenkin laistanut lenkillä käynnin näillä helteillä, se on ihan liian rankka kokemus. Olen ajatellut, että kun ei kuumalla tee mieli ruokaakaan, niin ei tarvitse kävelläkään. Tekosyy sekin. :) No, varmaan se hyvää tekisi, mutta kuumassa auringonpaisteessa kävely on niin kamalaa, etten viitsi kiduttaa itseäni. Yritän sitten syksyllä lenkkeillä vähän enemmän, kun on paremmin soveltuva sää...

Olen muuten onnistunut saamaan mitä kummallisemmat rajat rusketukseeni... Olin siis koko loppuviikon kotona ja puuhailin tuolla ulkona sellaiset narubikinit päällä (jep, todella kaunis näky, mutta naapureihin ei näy ja tie on niin hiljainen, että lähestyvät autot ehtii kuulla), mutta siitä huolimatta sain selkääni täysin tasaisen leveän vaalean raidan ja toiseen reiteen myös, joskin vähemmän erottuvan. Käytin kyllä aurinkovoidetta, mutta mielestäni levitin sen tasaisesti ja vaikka en olisi levittänytkään, tuskin olisin noin tasaisia raitoja saanut aikaan edes tarkoituksella. Olen nyt yrittänyt kunnostautua aurinkovoiteen käytössä, osin siksikin, että minulle on kertynyt muutama pullo aurinkovoidetta, enkä haluaisi heittää niitä roskiinkaan, mutta enemmänkin välttääkseni auringon vanhentavaa vaikutusta. Aurinkovoiteessa vain on jotakin, joka saa silmäni vuotamaan, silloinkin, kun en edes laita sitä lähelle silmiä ja kun en pala, on liian helppo luistaa sen käytöstä. En nyt ainakaan toistaiseksi näytä ikäistäni vanhemmalta, mutta luulen, että vielä jonain päivänä kadun laiskuuttani. Joka tapauksessa, ei kai tuollaisista ruskettumattomista alueista pitäisi olla huolissaan?

Ok, mutta nyt serkkuni taisi tulla, joten pitää lopetella. (Enkä tosiaan enää keitä hänelle kahvia tähän aikaan! :D) 

Hyvää  alkavaa viikkoa! :)

5 kommenttia:

  1. No mutta hei! Siis sosiaalista elämää. Minä ole nököttänyt kotona ja käyttänyt koiraa ulkona. Sukulaisista ei tietoakaan. Onneksi. Paitsi yksi äidin tuttava pommittaa tekstiviestein. En ole jaksanut vastata... (Äiti oli eilen innoissaan kesäteatteri-jutusta, tänään oli perunut koko jutun.., vanhukset on...) Yksi Starbucksin kahvi odottaa jääkaapissa, ehkä huomenna,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mutta saisi jakautua vähän tasaisemmin! :)

      Oi, olen niin kateellinen tuosta kahvijuomasta! Minä raukka olen lakossa. :D

      Poista
  2. Kahvilla on paljon terveysvaikutuksia, hyvin vähän huonoja ja raskaana olevia suositellaan pitäytymään kolmessa kupillisessa per päivä, eli yksi kupillinen ei voi olla mikään todellinen suositus. Anna palaa vaan jos maistuu!

    Puolustuspuheenvuorosta huolimatta itse en ole mikään kahvin ylin ystävä, mut satunnainen cappucino tai frappe uppoaa enemmän kuin mieluusti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin tykkään kyllä enemmän kaikista erikoiskahveista tai kahvijuomista, mutta nykyisin juon tavallistakin kahvia. Tai sekoitan siihen kyllä hieman kaakaota ja paljon maitoa, joten en ihan sellaisenaan juo.

      Jotenkin minulla on mielikuva kahvin epäterveellisyydestä, vaikka tiedänkin, että siinä on hyvätkin puolensa. Mutta en usko, että näillä minun määrillä ainakaan haittaa on. :)

      Poista
  3. Saat kaikki tarvitsemasi tiedot kofeiinista maailman parhaan asiantuntijan blogista.

    http://qmies.blogspot.fi/

    VastaaPoista