keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Joulukalenteri läskeille: 3. luukku

Koska loppuviikoksi on luvattu kurjaa keliä, ajattelin tälle päivälle jotain ulkona tehtävää. Itse tykkään kovasti kiivetä portaita ja nehän on myös helppo ja tehokas tapa treenata reisiä ja peppua, joten niitä siis tänään. Kannattaa ensin kävellä pieni lämmittävä lenkki, niin nousu onnistuu paljon helpommin. Ja jos ei nyt kerta kaikkiaan minkäänlaisia portaita ole missään lähimaastossakaan, niin sitten pitää tehdä jokin porrasmainen viritelmä, jolle nousee yhä uudelleen. Tämän minun asuinkerrostaloni yksi kerrosväli on 18 porrasta (muuten laskeminen helpottaa nousua!) ja viidenteen kerrokseen on neljä kerrosväliä noustavana, joten se tekee yhteensä 72 porrasta. Se oli tähän taloon muuttaessani niin paljon, etten pystynyt sitä ilman lepotaukoa nousemaan, nyt ei kaksi kertaakaan tunnu kovin pahalta ja kolmaskin vielä jotenkin menee, joskin tyyli kärsii melkoisesti siinä vaiheessa. :D Minulla on toisinaan tapana kiivetä portaat pari kolme kertaa ylös ja alas lenkin jälkeen, se muuten myös vähentää väsymystä jaloissa, kun liike muuttuu erilaiseksi. Kannattaa kokeilla, jos jalat väsyy kävellessä (olen myös huomannut, että kävelykin helpottuu, kun välillä juoksee, kai se ehkäisee puutumista tai jotakin) ja muutenkin se on kiva loppupinnistys lenkin jälkeen. 

Joten, kolmannen päivän tavoitteena voisi olla 200 porrasta. Niitä ei tarvitse kävellä yhdellä kertaa, voitte vaikka päivän mittaan käytää portaita hissin sijaan ja sitten illalla tehdä loput nousut kotona. 

Kolme viikkoa jouluaattoon!! 

6 kommenttia:

  1. 200 porrasta täynnä, vähän kun mutkitteli kävelylenkillä sai kokoon jo 150 porrasta. Kotona kolmanteen kerrokseen loput 50 ja vielä pitäisi kellarista hakea joulukoristeet :) aluksi ajattelin, että 200 porrasta on ihan mahdoton, mutta yllättävän helposti se tuli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin tehty! :) Joo, ei se mikään mahdoton ole, ainakaan jos jakaa osiin. Ja minulle itselleni portaat on nykyään suuri ilon aihe, kun joskus ennen olin ihan hätää kärsimässä niiden kanssa ja nyt ne menee kohtuullisen helposti. :)

      Poista
  2. Kävin kiipeämässä tavaratalon portaat alimmasta kerroksesta ylimpään, ja laskujeni mukaan portaita oli ainakin 195 :) Puolen välin tienoilla alkoi kyllä tuntua... Pitäisi kyllä ottaa tavaksi, mutta jossain vähän lähempänä kotia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Shoppailitko samalla? :)

      Joo, jossain satasen kohdalla alkaa tosiaan tuntea, ettei ihan tasaisella maalla kävele. :)

      Portaat on kyllä kätevä tapa saada liikuntaa, suosittelen!

      Poista
    2. En shoppaillut. Olin kotimatkalla, ja bussin lähtöä odotellessa oli vielä aikaa. Ihmisiä oli liikkeellä niin paljon, ettei olisi tehnyt mielikään mennä jonottelemaan. Teen mahdolliset jouluostokseni johonkin muuhun kellonaikaan... Nyt tuntuu muuten pohkeissa. Normaalitreenissäni reidet saavat jonkin verran harjoitusta, mutta pohkeet eivät, ja sen huomaa :)

      Olen pari kertaa ollut kesäkursseilla rakennuksessa, joka on noin kahdeksankerroksinen. Käytin tauot portaissa juoksenteluun: kaksi kertaa ylös ja hissillä alas. Ja toivoin samalla, ettei vahtimestari kovin tiiviisti tarkkaile valvontakameroiden kuvaa, kun kameroita ainakin oli joka nurkassa ;D

      Poista
    3. Minulla on jo kaikki lahjat ostettu tältä vuodelta. Ruuhkassa se on kyllä aika tuskaa.

      Voi apua, kahdeksan kerrosta on jo aika paljon! Minä muuten inhoan portaiden laskeutumista alaspäin, sääli, ettei täällä ole hissiä. :/

      Poista