maanantai 26. tammikuuta 2015

:)

Muutama päivä tehokuuria takana ja mielihalut loistavat edelleen poissaolollaan. Omituista... Minusta tuntui monta kertaa ennen joulua, että kun joulu on ohi, niin alan ihan tosissani panostaa tähän ja lasken kalorit todella alas ja yritän kovemmin ja että oikeasti myös pystyn tähän tällä kertaa. Nyt minulla on edelleen se sama tunne. Minusta on tuntunut siltä vain kerran aiemmin, sillä ainoalla kerralla ennen leikkausta, kun onnistuin laihtumaan. Mutta katsotaan nyt, miten tämä sujuu jatkossa, voi olla, että ihan milloin tahansa sorrun kaikkeen mahdolliseen. Minä todella haluaisin päästä sinne seiskaviiteen ja erityisesti haluaisin vihdoinkin lopettaa laihduttamisen. Koska vaikka kuinka puhuisin itselleni elämäntapamuutoksesta, jne., niin oikeastihan se on laihduttamista niin kauan kuin toivon, että tuloksena olisi myös pienempi lukema vaa'alla.

Leikkauksesta tulee kuluneeksi parin kuukauden päästä jo kolme vuotta. Se tuntuu oudolta, kuin sitä ei olisi koskaan tapahtunutkaan... Ainoa asia, missä edes huomaan sen enää, on vettä juodessani, koska en pysty juomaan suuria määriä kerralla. Ruokaa olen oppinut aika hyvin ottamaan sopivan annoksen ja ihan automaattisesti vältän asioita, joita en voi syödä.

Kosmetiikkalakko sen sijaan otti reilusti takapakkia viikonloppuna... Siihen mennessä olin ostanut vain hammastahnan, jonka oikeasti tarvitsin, mutta jostain blogista luin, että Sokoksilla on edelleen paljon tuotteita alennuksessa ja... Ostin viisi pulloa kosteusvoidetta... Tiedän!! Mutta kun kolme niistä oli sellaisia, joista pidän kovasti, mutta joita en yleensä osta niiden kalleuden takia ja nyt niitä sai kolme yhden hinnalla! Ja ne kaksi muuta oli miinus 50 prosenttia ja ennen joulua himoitsin niitä, mutten raaskinut ostaa. Minua oikeasti hävettää tunnustaa tämä tänne, melkein enemmän kuin jos olisin sortunut syömään!

Ostan todella harvoin mitään normaalihinnalla, vähintäänkin odotan jotain asiakasomistajapäiviä tai muita kanta-asiakastarjouksia, mutta jossain vaiheessa se alkaa kääntyä itseään vastaan, koska jos minulla on kymmenen pulloa odottamassa vuoroaan, en ole yhtä säästäväinen, kuin olisin, jos minulla olisi vain se yksi pullo. Pesuaineissa pidän huolen, että minulla on aina yksi - ja vain yksi- täysi pullo odottamassa vuoroaan, enkä osta lisää, vaikka olisi kuinka hyvä tarjous, mutta kosmetiikan suhteen on vähän eri asia, kun on enemmän valinnanvaraa ja aina tulee uutuuksia, joita haluaisin kokeilla. Tosin ostan ihan vain markettikosmetiikkaa, mutta silti... Miten paljon teillä muilla suunnilleen kuluu rahaa kosmetiikkaan? Koska aina välillä on jotain kyselyjä ja niissä eka vaihtoehto on aina 0-20 euroa kuukaudessa; miten se voi olla edes mahdollista?! Ei kai edes mies selviä alle kahdella kympillä, saati sitten nainen? Joka tapauksessa, aion tänä vuonna kirjoittaa kaiken ostamani kosmetiikan ylös hintoineen päivineen ja sitten, jos joulukuussa olen sitä mieltä, että olen ollut varsin säästäväinen ja kiltti (ja minusta tuntuu, että olen sitä mieltä joka tapauksessa... :D), ostan jotain vähän erityisempää itselleni jouluksi. Kai se on vähän outoa, miten paljon iloa saan uudesta suihkusaippuasta tai kosteusvoiteesta... Tai onko mitään ihanampaa kuin se, että saa käytettyä loppuun tuotteen, josta ei oikeastaan pitänyt?! Se on vielä parempi tunne, varsinkin, kun sitä aina seuraa jonkun paljon mukavamman tuotteen käyttöönotto!

Viikonloppu oli jotenkin kaoottinen, olin ihan sekaisin sen suhteen, mikä päivä on ja nukuin huonosti ja heräsin myöhään ja siitä jäi epämiellyttävä tunne. Yritän nyt mennä tänään aikaisin nukkumaan ja myös herätä aikaisin aamulla. En myöskään ole nyt pahemmin liikkunut, olen kyllä kävellyt ulkona, mutta siellä on niin liukasta, ettei sitä voi kutsua lenkkeilyksi parhaalla tahdollaankaan. Sellaiset nastatkin vain liukuu jäällä, eikä pureudu siihen yhtään, vaikkei ole edes pakkasta. No, liikun sitten kunnolla keväällä. Nyt on kyllä luvattu pitkää kylmää jaksoa kevääksi, pitäisi kai alkaa harrastaa jotain sisäliikuntaa. Niissä youtube-videoissa, joita tännekin laitoin läskijoulukalenterin luukuiksi, on ihan kivoja juttuja, mutta minusta tuntuu niitä tehdessäni koko ajan siltä, että teen ne ihan väärin. Kävellä sentään osaan, siihen ei vaadita mitään erityistaitoja. :)

Paholaislintu???

Ulkona on muuten todella ankea ilma, ei yhtään talvinen. Tykkään talvesta, mutta valkoisista hangista ja auringonpaisteesta ja linnunlaulusta, en tuollaisesta harmaasta sumusta. Ulkona haiseekin jotenkin kummalliselta... Jokin osa minusta odottaa kevättä, eikä pelkästään siksi, että se sitten olisi ohikin. Todella outoa, yleensä tähän aikaan vuodesta olen pelkästään kauhuissani! Nyt muistan kyllä ne inhoamani valoisat illat, mutta myös niitä parempia asioita. Lähinnä tuoksuja ja ääniä ja sen, miten aurinko paistaa vielä jäässä olevaan maahan ja miltä puro kuulostaa ja miten outoa on, kun on ensimmäisen kerran todella lämmin. Olen toiveikas, että tämä kevät sujuisi yhtä kivuttomasti kuin edellinen. 

Mutta, menen nyt vielä vähäksi aikaa kävelemään, vaikken varmaan montaa kaloria kulutakaan. Parempi sekin kuitenkin kuin ei mitään. :)

Tammikuun viimeistä viikkoa viedään! :)

19 kommenttia:

  1. Mä puolestani olen ihmetellyt, miten ihmiset saavat kulumaan kosmetiikkaa niin paljon, että sitä voi ostaa yhtenään uutta. Mä meikkaan jokaisena arkipäivänä. Ripsivärin ostin viime syyskuussa ja edellisen ilmeisesti kolme vuotta aiemmin, koska myyjä kertoi, että sen tekeminen oli loppunut silloin. Meikkivoiteen ostin yli vuosi sitten - ja edellisen ile isesti ainakin kaksi vuotta aiemmin, koska myyjä sanoi, että sen tekeminen oli loppunut silloin. Puuteri on ainakin viisi vuotta vanhaa, todennäköisesti sitäkään ei tehdä enää... Luomiväri on vuoden vanha. En oikein tykkää siitä, mutta käytän, että voisin joskus ostaa uuden enkä todellakaan halua samanlaista, joten minun puolestani sen valmistamisen saa lopettaa. Sen sijaan lopetettua ripsiväriä ja meikkivoidetta kaipaan. Kosteusvoiteena käytän apteekin Aqualania, mutta koska sitä käyttävät kaikki muutkin perheessä, sitä saa ostaa useammin. Ennen joulua taisin ostaa sellaisen ison pumppupullon. Puhdistukseen ostan Sebamedia kaikille. Sitä saa suuressa täyttöpakkauksessa, josta lirutetaan käyttöpulloon. Käytän kohtalaisen kalliita meikkituotteita, mutta kun ne eivät tunnu loppuvan millään, niin kuukausihinnaksi ei kovin suuria summia tule.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas en osta meikkejä kuin todella harvoin, yleensä käytän vain puuteria, että ihan ihon- ja hiustenhoitoon menee rahat. Eikö sinua kiinnosta meikkituotteistakaan kokeilla erilaisia ihan vain siltä varalta, että löytäisitkin jotain parempaa kuin nyt käytössä oleva?

      Todella suuri osa ostamistani tuotteista on kyllä ostettu muusta syystä kuin varsinaisesti tarpeeseen... Tai sikäli tarpeeseen, että minun on pakko rasvata ihoani, mutta onnistuisihan se vain yhdellä voiteella. Mutta minusta on kauhean mukava miettiä, että minkäs tuoksuista voidetta laittaisin tänään ja sitten varsinkin, kun joskus ostan jotain pikkuisen ylellisempää, se on aivan ihanaa. Mutta käytän kuitenkin kaiken ostamani, ellen suorastaan inhoa jotakin, jolloin joko käytän sen jossain muussa tarkoituksessa tai annan äitini käyttöön, koska äitiäni ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä hän käyttää.

      Mutta jos ajattelee, että mitä nyt on ihan aivan pakko ostaa eli shampoo ja hoitoaine, suihkusaippua, käsisaippua, kosteusvoide, deo, hammastahna, -harja ja -lanka, kasvovoiteet yöksi ja päiväksi, kasvojenpuhdistusaine, jalkavoide ja käsivoide (koska kosteusvoiteiden tehot ei ainakaan minulla riitä), niin alle kahdella kympillä siitä jäisi alle kaksi euroa per kuukausi per tuote. Jotkut noista tietysti kestää yli kuukauden ja kaikki ei ehkä tarvitse vartalovoidetta tai erillisiä jalka- ja käsivoiteita, mutta silti!

      Mutta aion nyt tosiaan kirjoittaa kaiken ostamani ylös, niin näen, miten paljon kosmetiikkaa minä oikeastaan kulutankaan! :)

      Poista
    2. Minusta tuntuu, että ihmiset eivät miellä hammastahnaa kosmetiikaksi. Eikä ainakaan harjaa tai lankaa :) Luultavasti pienet kustannukset selittyvät sillä.

      Poista
    3. Niin ja varmaan moni ei edes ajattele, mikä kaikki loppujen lopuksi on kosmetiikkaa. Tosin hammasharja on nyt kyllä vähän siinä rajalla, mutta toisaalta se on ihan pakollinen ostos, vaikkei varsinaista kosmetiikkaa olekaan. :)

      Mutta en minä kyllä ihan tuhansia euroa sentään kuluta, joten ehkä en olekaan niin paha kuin pelkäsin! :D

      Poista
  2. Kirjoittaisitko elämäntilanteestasi postauksen kuten oletko nyt töissä, haetko töitä, haluaisitko töihin, mitä tavoitteita sinulla on painonpudotuksen lisäksi ym. Minkä alan töissä olet ollut/mitä olet opiskellut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut vähän varovainen näiden opiskelu/työasioiden suhteen, koska olen huolissani niiden tunnistettavuudesta. En ole töissä, mutta yritän löytää töitä ja todellakin haluaisin töihin. Ihan jo pelkän ajankulun takia, mutta rahankin ja kaikkein eniten siksi, etten tuntisi itseäni niin totaaliseksi luuseriksi. Suvussani ei tunneta paljon pahempaa asiaa kuin työttömyys ja itsekin olisin innokas elättämään itseni.

      Minulla on tutkinto ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta ja olen lähinnä tehnyt aika hajanaisia heikosti kumpaankaan tutkintoon liittyviä töitä, ainoastaan viimeinen työni ennen työttömyyttä oli koulutukseeni liittyvä. Nyt olisin kyllä valmis jo tyytymään aika moneenkin työhön, ei tarvitsisi olla edes oman alan töitä. Alan tosiaan olla aika epätoivoinen... :/

      Ei minulla taida olla kovin suuria tavoitteita... Haluaisin laihtua ja haluaisin työpaikan, siinähän ne. Muuten uskon, että elämäni on nyt aika lailla tässä, enkä odota mitään suuria muutoksia. En laihtumiseltakaan, haluaisin vain yhden kerran elämässäni saavuttaa tavoitteeni. Nyt on kuitenkin kyse verrattain sen verran pienestä kilomäärästä enää, etten ajattele sen mitään muuttavan, mutta tosiaan kun olen laihduttanut koko aikuisikäni, enkä ole koskaan päässyt tavoitteeseeni, olisi todella mukavaa onnistua siinä nyt. Ja olisi mukavaa, jos laihduttaminen vihdoin olisi ohi, vaikka tietysti joutuisin lopun elämääni taistelemaan painon nousua vastaan, enkä tiedä, olisiko se yhtään erilaista kuin laihduttaminen. :)

      Voin jossain vaiheessa kirjoitella enemmänkin näistä asioista. :)

      Poista
  3. Minulla jäävät kosmetiikkaostot varmasti alle tuon 20 euron.

    Oikeastaan vain deodorantti, hiuslakka ja shampoo ovat sellaisia, joita tulee ostettua kuukausittain, ja ne maksavat yhteensä jotain 7-8 euroa (käytän halpoja merkkejä huomattuani, ettei niillä ole oikein mitään eroa kalliimpiin). Käsi- ja suihkusaippuat kestävät ikuisuuden, tällä hetkellä käytössä olevat olen ostanut muistaakseni joskus viime kevättalvella Lidlistä. Ja kuitenkin käytän niitä päivittäin! No okei, käsisaippua on vaihtunut jossain välissä nyt kun tarkemmin muistelen. Kosteusvoiteeksi riittää yksi ainoa puteli, ja sitäkin laitan vain naamaan (käsiin ei tarvitse ja jalkoja en koskaan muista rasvata... ovat kyllä sen näköisetkin.) joten yksi purkki riittää usein yhden vuodenajan yli. Meikeistä puuteri, meikkivoide ja ripsari riittävät ikuisuuksia (kahta jälkimmäistä käytän vain satunnaisesti), huulikiillon ja kulmakynän joutuu kerran-pari vuodessa uusimaan. Hammastahnaa kuluu myös aika säännöllisesti, lankaa muistan käyttää valitettavan epäsäännöllisesti joten sitäkin yksi purkki riittää pitkään... Mitään yö- tai päivävoiteita en käytä, vaikka varmaan tämän ikäisenä jo pitäisi.

    Yhdessä vaiheessa minulla oli kyllä noin kuukauden kestänyt kynsilakkavillitys. Sinä aikana ostin noin kymmenen kynsilakkaa, kokeilin niitä kaikkia ja sitten pian unohdin koko touhun. Jossain kaapin perällä kuivettuvat nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etkö käytä edes hoitoainetta? Minulla kyllä kieltämättä suurin osa on sinällään "turhaa" kosmetiikkaa, että enhän tarvitsisi vaikka hiusten tehohoitoja tai kasvonaamioita. Mutta tosiaan saan vähän liikaakin iloa purkeista ja purnukoista. :)

      Ja toisaalta myös taidan käyttää vähän liikaa kaikkea; kasvovoiteitakin lätkin sillä mentaliteetilla, että parempi liikaa kuin liian vähän... Nyt joulun aikaan seurasin vartalovoiteiden kulutustani ja huomasin, että 50 millilitraa on aika tyypillinen kerta-annos. Sitä tosin laitan vain sen verran kuin mielestäni tarvitsen.

      Tosin ehdin tässä välillä löytää blogin, jonka kirjoittaja oli laskenut kosmetiikkaan vuonna 2012 kuluneen summan ja se oli reippaasti päälle 2000 euroa! Minä en kyllä ole lähelläkään tuollaisia summia!

      Jos muuten koet, ettet tarvitse kasvovoiteita, niin ehkä et sitten tarvitsekaan. Minä en voi nukkua, jos en ole rasvannut itseäni päästä varpaisiin, mutta luulen, että samalla silti heikennän oman ihoni kykyä huolehtia itsestään. Minun olisi pitänyt kokeilla rasvaamisen lopettamista silloin, kun lakkasin uimasta, mutta nyt on kai liian myöhäistä. Mutta osin kyllä luulen, etten tarvitsisi läheskään näin paljon voiteita, jos olisin silloin lopettanut niiden käytön. Nyt olen valitettavasti koukussa! :D

      Poista
    2. Siis 2014!! Mistäköhän tuo 2012 tuli... Tai oli hän senkin laskenut, mutta minun oli tarkoitus kirjoittaa 2014.

      Poista
  4. Olisi kiva nähdä postaus jossa näyttäisit kaikki päivän aikana käyttämäsi kosmetiikat ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, voisin jossain vaiheessa sellaisen tehdä. :)

      Poista
  5. Ootko J.B muuten koskaan käynyt hierojalla? Tuli mieleen, kun olen taas itse huomenna menossa. Olen käynyt harvakseltaan muutaman kerran parin vuoden aikana, mutta nyt olen alkanut jo tottua :) Olen aiemmin ollut jotenkin tosi herkkä selkäni suhteen, että uskallanko antaa kenenkään koskea siihen, kun sitä on joskus muinoin operoitu. Mitään erityisiä vaivoja mulla ei ole ollut, olen muuten vain halunnut kokeilla, sopisiko hieronta minulle.
    Kun löytää sopivan hierojan, joka kuuntelee asiakkaan ohjeita ja toiveita, se onkin ihan mukavaa ja rentouttavaa. Siinä saisi ihmisen käden kosketusta, kun joskus kirjoitit sitä kaipaavasi :) Eihän se tietenkään ole sama kuin jonkun läheisen ihmisen kosketus saati sitten intiimi sellainen, mutta tyhjää parempi meille yksinäisille ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! :) En ole koskaan käynyt, olen vähän outo kosketuksen suhteen. En voi sietää sitä, että ihminen, jota en tunne tai josta en pidä, tulee lähelle, tunnen sen melkein kuin pieninä sähköiskuina ihollani. Jos tunnen ihmisen ja pidän hänestä, niin se on ihan ok, mutta vieraiden ihmisten kosketusta vältän. Ehkä siihenkin tottuisi, en tiedä. Välillä olen kyllä miettinyt hierojalle menoa ihan siksi, että niskani ovat välillä ihan jumissa, kun vietän aivan liian paljon aikaa tätä ruutua tuijottaen, mutta juuri tuon vieraan ihmisen kosketuksen takia en ole kuitenkaan mennyt.

      Poista
    2. Mullakin tuo selkä (tai ehkä minä itse) on aika herkkä, mistä on aiheutunut nolojakin tilanteita kouluaikoina ja myöhemminkin jossain luennolla. Jos joku tökkää selkääni tai potkaisee istuimeni selkänojaa, saan kamalan säpsyn ja tietty kohta selästä kramppaa. Usein on ollut pakko nojata selkänojaan pöydän sijasta vain siksi, etten odottaisi koko ajan kauhusta kankeana ja vielä entistäkin herkempänä jotain satunnaista tärähdystä :/ Kaikenlaisia ongelmia sitä ihmisellä on...

      Mutta suosittelen kyllä hierojan kokeilemista. Varma ja asiantunteva kosketus ei ainakaan minulle aiheuta epämukavia tuntemuksia. Hierontatilanteessa kosketukselle on hyvä syy, vähän niin kuin lääkärissä ollessakin, hieroja tietää, mitä tekee ja miten pitkään, sitä tilannetta ei edes itse näe, ja siinä voi vain olla möllöttää. Olen kokeillut muutamaa hierojaa, ja ainakin kaksi heistä on mieluisia sekä käsittelyn että henkilökemian puolesta. Voisithan aluksi kertoa, että olet herkkä kosketukselle ja esittää toiveita, mistä hierotaan. Ja jos tuntuu liian epämiellyttävältä, pääseehän sieltä vaikka kesken pois jonkin syyn varjolla. Eli muuta ei menetä kuin rahansa ;)

      Poista
    3. Minullakin on vähän huono selkä, tosin minä varmaan aiheutan sen itse, kun olen niin laiska. :/

      Täytyy katsoa, jos joskus uskaltautuisin menemään. :) Pitäisi kyllä kokeilla.

      Poista
  6. Mainio kuva ��
    Minulla on sama juttu kun JBllä ja Linnealla. Jopa oman aviomiehen kyljessä kyhnäily tuntuu välillä reviirini invaasiolta. Omat lapset saavat olla kiinni minussa tietty mutta muuten en pidä siitä, että muut ovat liian lähellä tai koskettaa minuun.
    Nuorempana asuin Turussa ja kävin säännöllisesti mieshierojalla. Hän oli melkein sokea ja hänen otteensa oli just sopiva, sääli että hänenlaista ei ole nykyisellä paikkakunnallani.
    Kosmetiikkaan minulla menee keskimäärin 20-30e kuussa. Käytän marseillesaippuaa nykyään vartalon ja jopa joskus hiusten pesuun. Se on ihan huippu, ei kuivata. Sopii atoopikoillekin rasvaisuuden puolesta. Kookosöljyä laitan vartaloon, Ihan superhyvä ja oih kun pehmeäksi iho on tullut. Hammashygieniatuotteeni ovat ekologisia ja hieman kalliimpia mutta mielestäni se on hyvä investointi. Vaikka minulla on pitkät paksut hiukset olen lopettanut hoitoaineet, suihkutan ekologisella kosteuttavalla suihkeella vain. Aika vähällä kosmetiikalla pärjää kun on p.aukinen työtön. �� @nnis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen joskus miettinyt, että miten olisin osannut suhtautua, jos olisi ollut joku kumppani, mutta sitä en nyt sitten saanut tietää. Tosin ei minua tosiaan haittaa tuttujen kosketus.

      Kun olin lapsi, äitini kävi hierojalla ja minusta se oli niin kummallinen ajatus!

      Minäkin käytän Marseillesaippuaa joskus pyykinpesuun, iholle en ole kokeillut. Kookosöljy on tosiaan hyvää, mutta inhoan sitä hajua! Joskus laitan sitä hiuksiin ennen pesua.

      Eikö hiuksesi mene takkuun ilman hoitoainetta?!

      Poista
  7. Hiusten pesun jälkeen puristan niitä pyyheliinalla ja muun vartalonhoidon jälkeen suihkutan kosteuttavalla suihkeella jonka jälkeen föönaan puolikuiviksi. Sitten vasta kampaan ne harvalla kammalla tai litteällä harjalla. Eivät takkuunnu eivätkä katkeile.
    Minäkään en pidä kookosöljyn tuoksusta ihollani ja käytänkin sellaista mikä ei tuoksu. Tällä hetkellä käytössä on Biona organic coconut oil cuisine mild@odorless.
    -annis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen aivan liian laiska nähdäkseni noin paljon vaivaa! :D

      En ole tiennytkään, että on olemassa tuoksutonta kookosöljyä! Täytyykin testata!

      Poista