maanantai 2. maaliskuuta 2015

Kuukausista julmin

Paino ei ollut eilen laskenut kuin puoli kiloa, joten en jaksanut siitä sen enempää kirjoitella. Taidan  tehdä jatkossa vain niin, että päivitän uuden painon kyllä aina lauantaisin (jos muistan!), mutta kirjoitan siitä erikseen vain, jos on suurempi muutos suuntaan tai toiseen. En ole kovin optimistinen sen suhteen, joten... :D

Nyt kun taas pystyy kunnolla kävelemään jään sulettua, se heti kostautuu nilkkakipuna. Tai vain toiseen nilkkaani sattuu ja viime yönä siihen sattui niin paljon, että olin hereillä vielä neljältä aamuyöllä. Se tuntuu jotenkin siltä, kuin luu kiertyisi tai kiristyisi... Tiedän, että se on jotain muuta, mutta se tunne on juuri sellainen ja todella inhottava. Minulla varmaan on toinen jalka toista lyhyempi, koska kuvissakin näkee, että olen "vino", joten en tiedä, että pitäisikö minun hankkia jotkut erikoislenkkikengät. Siitä ainakin oletan kivun johtuvan, koska kai muuten molemmat jalkani alkaisivat sattua. Kävellessä minuun ei satu, eikä oikeastaan päivälläkään, mutta kun menen sänkyyn, nilkkaan alkaa sattua. En tiedä, pitäisikö käydä lääkärissä, mutta ei kai lääkäri tälle mitään voi... Jalkoja ei kai mitata missään, vai? En kai saa mitään pysyvää tuhoa aikaan, vaikka jatkaisinkin kävelyä?

Katselin kaupassa uusia muumimukeja, eikä ne olleet minusta kovin nättejä, paitsi se talo oli ihan ok. Pitää ne kai silti ostaa... Minua alkaa rehellisesti sanoen hiukan ärsyttää. Nyt on vasta maaliskuun toinen päivä ja tänä vuonna on tullut kolme uutta mukia plus se ruotsin muki. Niitä ruotsin mukeja tilasin kaksi, ne oli oikeasti hienoimmat mukit vuosiin, mutta muuten alan saamaan tarpeekseni, koska tämä alkaa tuntua pelkältä rahastukselta. Minulla on muistaakseni 54 erilaista mukia (58, jos lasketaan nuo tämän vuoden mukit, jotka kyllä ostan kaikesta huolimatta) ja sitten tuplakopioita joistakin ja vielä jonkin verran mukeja ihan käytössäkin, joten siksi tuntuu, että pitää ostaa ne uudetkin, kun olen jo noin monta ostanut. Vaikka juuri ne kalleimmat minulta kyllä puuttuu. Ja minua harmittaa ihan hirveästi, kun silloin, kun siitä kaikkein kalleimmasta pyydettiin alle 1500 €, minä jo melkein ostin sen, mutta sitten jänistin, kun se on aika paljon rahaa mukista. Mutta nythän se hinta on jo tuplaantunutkin. :/ Olisinpa vaan ostanut sen silloin... Tosin en tiedä, mitä minä niillä edes teen, kun en varmasti myy niitä koskaan, eikä minulla ole perillistä. Olisin edes ostanut kulhoja; eläinsuojeluyhdistys, jolle todennäköisesti testamenttaan omaisuuteni, voisi käyttää niitä koirankuppeina...

Ja nyt on sitten jo maaliskuu, vuoden kammottavin kuukausi. Pahimmat masennuskauteni ovat ajoittuneet maaliskuuhun ja muutenkin olen aina pitänyt maaliskuuta kuukausista epämiellyttävimpänä. Ei enää ole talvi, eikä vielä kevät ja aurinko paistaa inhottavan kylmästi ja raadollisesti paljastaen lumen alta kilokaupalla koirankakkaa ja roskia. Sitä kakkaa on kyllä joka paikassa ihan järkyttäviä määriä... En ymmärrä ihmisiä; ei se minustakaan mitään mukavaa puuhaa ole, mutta ei siihen nyt kuolekaan, että kerää ne pökäleet. Minun koirani on niin fiksu, että onnistui yksi päivä hoitamaan senkin ihan itse kakkimalla suoraan jonkun pois heittämään muovikassiin... :D Mutta joka tapauksessa, maaliskuu on minulle aina vuoden pahin kuukausi ja toivon sen vain olevan nopeasti ohi; huhtikuu on sitten jo helpompi, kun alkaa jo olla kesäisempää.

Tänä vuonna tosin kaikki on ollut ainakin tähän asti suhteellisen ok, enkä nyt mitenkään kauhuissani ole... Katsotaan, miten tämä sujuu. :) Hyvää kevään odotusta joka tapauksessa! :)

6 kommenttia:

  1. Moi.Kyllä noita jalkojen pituuseroja pystytään katsomaan esim.fysioterapeutti tekee ainakin sitä ellei yleislääkäri pysty sanomaan asiaan juuta eikä jaata :) .Muistaakseni pituuseroista saattaa tulla haittoja/kipuja kroppaan.Isoimmissa tavarataloissa on myytävänä "korokepaloja" jotka laitetaan kengän sisälle tasaamaan jalkojen pituuseroa.Itse kävisin kuitenkin ammattihenkilön juttusilla koska hän osaisi sanoa kuinka paksun "korokepalan" tarvitsee ettei tule laitettua liian paksua koroketta ja vääntyykin toiseen suuntaan lintalleen :D t.Ninna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Okei, pitää ottaa selvää... Yksi serkkuni on itse asiassa fysioterapeutti, pitää kysyä häneltä. :) Se on lähinnä oma diagnoosini, kun vaikka kuinka yrittäisin kuvissa seisoa suorassa, niin aina olen vinossa ja mielestäni se selittäisi myös sen, että vain toinen jalka tulee kipeäksi.

      Kiitti! :)

      Poista
  2. Kiropraktikko osaa sanoa myös jalkojen pituuserosta. Itselläni jalat olivat eri mittaiset, mutta se johtui siitä, että lantio oli vinossa. Kiropraktikko palautti lantion kohdilleen, ja jaloista tuli samanmittaiset. Tuo erimittaisuus rasittaa nimenomaan toista jalkaa liikaa, itselläni oli jatkuva hermokipu kunnes asia korjattiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaapa hurjalta! Aloin nyt kyllä miettiä sellaistakin, että kun koulussa kuitenkin oli vuosittain tarkastus, jossa piti ottaa vaatteet pois ja muuta, niin kai se olisi joskus huomattu, jos minulla todella olisi eripituiset jalat. Ehkä vain jotenkin astun hassusti toisella jalalla tai jotain... Pitää nyt kuitenkin varmaan tehdä asialle jotain, varmaan voisin aloittaa ihan tavallisesta lääkäristä ja katsoa, mitä hän sanoo.

      Poista
  3. Mulla on skolioosi, jonka syynä tosin ei ole jalkojen pituusero. Ennen sen leikkaamista muistan pitäneeni toisessa kengässä juuri sellaista korokepalaa, joka sitten kai vähän suoristi minun olemustani. Noiden sun kuvien perusteella sulla ei (ainakaan mun silmillä) näy skolioosia, vaikka hartioiden epäsymmetria näkyykin. Mullakin hartiat ovat edelleen eri tasolla, vaikka kokonaisuudessaan suorempi olenkin. Aiemmin "ylempi" olkapää kipeytyi pitkään paikallani istuessa, jos en voinut esim. nojata pöydään. Sitten oli pakko vetristellä sitä. Liikunnan harrastaminen tuntuu auttaneen siihenkin vaivaan, kun enää tuota kipeytymistä ei tapahdu :) Mene vaan lääkärille, ehkä saat tukipohjalliset tai muuta sopivaa apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään usko kyse olevan skolioosista... Minun tosiaan täytyy varmaan käydä lääkärissä, tosin joskus jo puhuinkin siitä lääkärille, eikä hän oikein sanonut siihen mitään. Mutta tosiaan sitä mietin, että kai tämä olisi huomatta silloin aikanaan koulussa... Siitä tietysti on pitkä aika, mutta ei kai vain toinen jalka voi kasvaa aikuisena?! :D

      Täytyy tosiaan käydä lääkärissä. :)

      Poista