keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Talvi!

Talvi on ilmeisesti tullut ja talvivaatteet on etsitty varastosta ja siltikin on kylmä! Olen ollut niin jäässä, vaikka olen pukenut päälleni varmaan enemmän vaatteita, kuin koskaan elämässäni! En tiedä, tuntuuko pakkanen vain aluksi kylmältä vai mikä minua vaivaa, mutta on ollut jäätävät tunnelmat! :) Porkkanani ja punajuurenikin olivat jäätyneet maahan! :( Olisin ottanut ne ylös silloin kaksi viikkoa sitten, kun olin viimeksi kotona, mutta äiti sanoi, että anna nyt vielä olla ja nyt ne ovat siellä ilmeisesti kevääseen, koska en saanut niitä sieltä pois! :D No, onnistuin saamaan yhden punajuuren irti maasta ja se oli ehkä sentin halkaisijaltaan, joten kovin suuri sato ei tainnut mennä hukkaan.

Ja meillä oli vielä allas ulkona ja se tietysti jäätyi ja nyt meillä on 20 000 litran jäämöhkäle pihassa... Tai todennäköisesti siellä on sulaa vettä sisällä ja se sortuu kokoon jonain lämpimämpänä päivänä, mutta jos ei, pääsen vihdoin tänä talvena harjoittelemaan jääveistosten tekoa. Olen monena vuonna ajatellut, että pitäisi kokeilla, mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Tosin viime talvena yritin jäädyttää vettä ilmapalloissa, mutta ne menivät heti rikki... En oikein tiedä, mitä tein väärin, koska kokeilin kaikenlaista. Jos joku on onnistunut tekemään lyhtyjä jäädyttämällä vettä ilmapalloissa, niin kerro, miten se onnistuu! :)

Kylmien tultua olen taas nukkunut. Sitä ei pysty edes kuvailemaan, miten suuri merkitys hyvällä unella on ihan kaikkeen. Näen kyllä edelleen käärmeunia, mutta nukun taas kunnon yöunet ja se on aivan ihanaa. Kaikkien minulla olleiden uniongelmien jälkeen osaan todellakin arvostaa hyvin nukuttua yötä! Se on myös tehnyt elämäni sikälikin helpommaksi, että nukun ahdistuksen ohi, joten olen voinut muutenkin paljon paremmin. Sekin on totisesti tervetullutta. Viime yönä heräsin aamuyöllä käydäkseni vessassa ja sen jälkeen oli todella vaikeaa nukahtaa uudelleen, koska kaikki kamala alkoi taas pyöriä päässä. Sen takia olen nyt tänäänkin ollut paljon ahdistuneempia kuin muuten viime päivinä. Pitää yrittää olla juomatta iltaisin, jotten heräisi yöllä.

Vihdoin myös allergiaoireeni alkavat helpottaa. En muista olenko kertonut, mutta minulla oli tänä kesänä pahimmat allergiaoireet ikinä, en selvinnyt  varmaan kahdesta peräkkäisestä päivästä ilman allergialääkkeitä. Ja se oli outoa, koska kesä oli sateinen ja kylmä... En oikein edes tiedä, mistä oireet johtuivat, ne olivat erilaisia kuin muihin allergioihini liittyvät oireet. Mutta pakkaset tosiaan ovat auttaneet kovasti, joten olen ollut helpottunutkin, koska ehdin jo pelätä, että se johtuisi ehkä eläimistäni. Olen allerginen kissoille, mutta omiin kissoihin onneksi turtuu, enkä enää saa oikeastaan minkäänlaisia oireita omista kissoista.

Ilmatkin ovat olleet ihania, aurinko on paistanut ja on tuullut raikkaasti. En ole ennen huomannutkaan, miten kovasti pidän tuulesta. Niin kuin joskus, kun tuli se (olisikohan ollut...?) brittien junior apprentice, siinä oli joku poika, joka sanoi, ettei voinut tehdä voileipiä, koska tuuli ja tuuli on hänen epämieluisin säätyyppinsä. :D Tuuli ei tosiaankaan ole minun epämieluisin säätyyppini! :D Sellainen pölyinen kuumuus on minun epämieluisin säätyyppini... :) Tuuli on ehdottomasti kärkikolmikossa. :)

Kaikki on siis tällä hetkellä taas paremmin ja luulen, että aika suuri rooli on juuri sillä, että olen taas saanut nukuttua. Olen huomannut, että nukun todella paljon paremmin kylmässä. Minullahan on monena kesänä ollut kaikenlaisia uniongelmia ja se kenties johtuu ihan suoraan lämmöstä. Tykkään nukkua aika arktisissa olosuhteissa, suljen aina patterin yöksi ja avaan parvekkeen oven raolleen ja mitä kylmempi on, sitä paremmin nukun. Ja kylmän yön jälkeen herään virkeänä ja levänneenä, lämpimässä mielestäni saan vähemmän lepoa, vaikka nukkuisinkin.

Meidän kissat kyllä taitaa olla kylmässä nukkumisesta eri mieltä, en ainakaan kotona ollessani ole kovin suosittua seuraa, vaan he kaivautuvat äitini viereen, joka nukkuu noin viiden peiton alla kesälläkin. Muutenkin kissaparat ovat olleet niin viluisia, kun yhtäkkiä on kylmä. Luulen, että yksi serkuistani luopui lopullisesti toivosta minun suhteeni nähtyään minun täyttävän kuumavesipulloa kissalle, mutta ei se mitään. :) Olisi pitänyt näyttää hänelle ne mikrossa lämmitettävät pehmoeläimet, jotka olen ostanut kissoja varten! Suvussani ei kovinkaan moni pidä eläimistä ja näiden eläimiä inhoavien silmissä minä olen aina ollut jokseenkin hullu. Minusta ihmisessä on jotain pahasti vialla, jos hän ei pidä eläimistä, joten tunne on molemminpuolinen.

Joulu alkaa myös uhkaavasti häämöttää. Tällä hetkellä odotan sitä ihan positiivisin mielin, joten katsotaan, miten käy. Monessa paikassa on jo joulujutut esillä, minulle kaupallista joulun alkua edustaa aina se, kun Stockmannille tulee joulukoristeet. Ne on yleensä tulleet aika pian hullarien jälkeen. Ja nyt kun kävin hulluilla päivillä kääntymässä, niitä ei ainakaan vielä ollut. Tosin se oli jälleen niin ahdistava kokemus, etten siellä kauaa viihtynyt... Yleensä ne harvat hyvätkin tarjoukset jää hankkimatta, koska ahdistun väenpaljoudesta, enkä edes pääse lähelle niitä tavaroita, joita haluaisin. Tai sitten en löydä niitä. Viime vuonna olisin halunnut ostaa kumiankan (keräilen bud ankkoja, mutta vain niitä, joista pidän), mutta kaikissa kerroksissa sanottiin, ettei meillä ole, katso seuraavasta kerroksesta ja jossain vaiheessa loppui kerrokset kesken... :) En nyt ala taas vaahtoamaan siitä, miten osuvasti hullut päivät on nimetty, se taitaa olla jo kuultu. :) Tosin sen sanon, että pyörittelin silmiäni, kun siellä kuulutettiin koko ajan, että hulluille päiville kannattaa tulla, koska siellä on niin "hyvä tunnelma"...! No niinpä... :)

En nyt oikein tiedä, mistä kirjoittaisin, koska minulle ei ole taaskaan tapahtunut mitään kovin erityistä. Päällimmäisenä mielessä on tosiaan se, että olen nukkunut öisin, mutta siitä ei kauheasti taida riittää kertomista. :)

Joka tapauksessa, talvi on tullut ja nyt vain odottelemme ensilunta. :)


4 kommenttia:

  1. Jäässä ollaan oltu täälläkin. Onneksi asuntoni on lämmin... Tosin muutan ensi kuussa, joten saa nähdä millainen uusi paikka on :). Minusta kuitenkin tuntuu, että kylmä olotila johtuu siitä, kun taas eletään näitä ensimmäisiä pakkasia. Jos olisi ollut vaikka -25 ja nyt olisi +2 päivällä, niin sehän tuntuisi meistä lämpimältä tuulahdukselta. Isäni on vuosikausia sanonut minulle, että "Mites sinä sitten pärjäät, kun tulee oikeasti kylmä". Toistaiseksi on pärjätty :).

    Minäkin odotan jo joulua. Oikeastaan koko minun jouluni kiteytyykin odottamiseen ja pettymys & ahdistus tulee yleensä sitten sen jälkeen. Että tässäkö se oli jne. Nyt on taas aika pohtia lahjoja ja pikku hiljaa kaikkea sitä mitä (aikoo) tehdä ennen joulua/valmistaa jouluksi. Minulla on usein esim. kokonainen lista ruokajuttuja, mitä aion tehdä ja arvaa vaan toteutuuko puoletkaan :P. En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat, että joulu tulee aina liian aikaisin/joulu on liian kaupallinen/kaupassa on yliampuvat jouluosastot yms. Minä ainakin rakastan kaikki näyteikkunoita ja jouluhyllyjä. Kävin juuri City-Marketissa tuttuni kanssa ja olin jo näkeväni jouluhyllyn, mutta ei siellä ollut kuin pari tekokuusta ja lyhtyjä. Pettymysten pettymys :P. Mutta siis itse ainakin kopeloin kaikkia koristenauhoja ja muita - ei niitä ostaa tarvitse.

    Muutto tulee oikeastaan aika sopivaan vaiheeseen. Saa suoraan ruveta laittamaan ainakin osaa joulukoristeista esille. Kai marraskuussa muutkin jo vähän koristelevat :)? Milloin sinä kaivat koristeet esiin? Minulla on kuusena pieni muovikuusi ja viime vuonna otin sen kissojen takia esiin jo tosi aikaisin, että tottuivat.. Ja sitten lisäsin suunnilleen yhden nauhan per viikko. Kyllä joulumieli näemmä tulee jo hiipien, kun aiheesta puhuu. Koitetaan nauttia molemmat tästä joulunalusajasta ja olla asettamatta älyttömiä odotuksia (minulla ei ainakaan oikein edes ole mitään konkreettisia odotuksia; enemmänkin odotan jotain tunnetta, jota ei tulekaan).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Anteeksi, että kesti vastata, olen ollut tänään niin väsynyt, että olen hädin tuskin jaksanut pitää silmiä auki...! Olen ehkä nukkunut liikaakin... Toivottavasti en ole saamassa flunssaa tai jotain! :/

      Minäkin tykkään, että päivällä on sisällä lämmin, mutta minusta on ihanaa nukkua kylmässä. Saa olla todella kylmä, että laitan parvekkeen oven yöksi kiinni! Ja nukun niin paljon paremmin kylmässä kuin lämpimässä!

      Varmaan juuri nopean muutoksen takia on ollut nyt niin vilu koko ajan, kun ei ole tottunut kylmään. Vaikka tämä kesä oli kyllä hyvää harjoitusta...

      Minusta joulussa juuri odotus on parasta! Se varsinainen joulu on sitten usein jotain muuta, kuin mitä oli kuvitellut tai toivonut, mutta minusta on kivaa hankkia lahjoja ja uusia koristeita ja varsinkin jouluvalot on minusta niin ihania! Minäkin aina suunnittelen kovasti kaikkea, mutta ei se aina ihan mene niin... Esimerkiksi torttuihin tarkoitetun hillon löydän kaapin perältä joskus heinäkuussa... :D Joka vuosi! :D

      En oikein itsekään tiedä, mitä odotan siltä varsinaiselta joululta, mutta joskus se menee ihan hyvin ja joskus ei. Minua siksi vähän pelottaa, että viime jouluna ahdisti ihan hirveästi, vaikka siihen ei ollut mitään syytä. Mutta toivottavasti tämä joulu menee paremmin.

      Minusta jo tähän aikaan on kiva katsella joulutavaroita kaupassa, mutta tänä vuonna näin ekat koristeet elokuun alussa ja se oli jo minullekin liian aikaista! Täällä meillä näkyi cittarissa olevan jo valot esillä, muttei muuta. Mutta Ikeassa oli kaikki joulutavara jo edellisviikolla!

      Minä laitan yleensä joitain koristeita jo pikkujouluksi, mutta kunnolla koristelen vasta muutamaa päivää ennen aattoa. Jouluvalot olen joskus laittanut jopa syyskuussa, tänä vuonna ajattelin odottaa marraskuuhun. Tosin juuri viikonloppuna katselin, että meillä näköjään oli vielä yksi koriste viime joulultakin esillä! :D Aina niitä jää ainakin yksi!

      Miten kissojen kanssa sujui kuusen suhteen? Meillä ei ole koskaan kissat olleet erityisen kiinnostuneita kuusesta itsestään, mutta jopa meidän vanha kolli innostuu kuusenpalloista, vaikka ei enää muuten leiki. Laitan sitten aina alaoksille muutaman, joilla ei ole niin väliä, vaikka menisikin rikki. :) Ja joka yö herään siihen, kun ensin pallo putoaa, sitten pomppii muutaman kerran ja sitten kolme kissaa juoksee sen perässä. :)

      Kiitos, toivottavasti meillä molemmilla on hyvä joulu! :)

      Poista
    2. Sulla sentään tuo torttujen teko pääsee hillovaiheeseen saakka :P. Minä vaan suunnittelen ja oho; joulu meni jo - noh, ensi vuonna sitten. Kyllä minä tutut jutut teen, leivonnaiset ja koristelut ja muut, mutta minkään uuden ottaminen repertuaariin ei tunnu onnistuvan. Joululimpun kanssa kipuiltiin neljä vuotta, mutta nyt jo tykkään tehdä niitä :). Eräässä joululehdessä oli joskus ohje, miten marinoida itse valkosipuleja ja niitä minun on pitänyt tehdä jo varmaan viisi vuotta, mutta jotenkin se ei ikinä innostakaan tarpeeksi. Kuulostaa varmaan pöhköltä, että miten jonkun limpun kanssa voi "kipuilla", mutta se on oikeastaan vaan sitä, että on olevinaan niin hirveästi kaikkea ennen joulua ja ei muka ehdi tehdä niitä ns. perusjuttujakaan. Ja paino sanalla "muka".

      En minäkään oikein tiedä mitä odotan joululta. Ainakin jonkinlaista kaikua siitä, millaista joulu oli lapsuudessa. Siis kaikua siitä tunteesta. Olen sen aikuisenakin joskus kokenut eli on se mahdollista, vaikkakin vaikeaa :). Joulu on tosin aina minullekin vähintään jonkun verran ahdistavaa aikaa. Se on sitä useimmille yksinäisille (olkoonkin, että minäkin vietän joulua vanhempieni luona). Linkittyykö sinulla tuo ahdistus yksinoloon vai koetko sen olevan vaan jotenkin ns. yleistä ahdistusta? Minulla se liittyy ihan selkeästi yksinäisyyteen.

      Vaikea uskoa, että jossain kaupassa on ollut joulutavaroita elokuussa. Siis huh huh :)! Nyt niitä saisi kyllä jo näkyä. Miten on Stockmannin laita, joko siellä on joulujutut esillä? Millaisia koristeita sinulla muuten on kotonasi? Siis laitatko jouluverhot, ripustat koristeita sinne jne? Minusta alkoi tosissaan tuntua, että olen aikaisin liikenteessä. Aion joka tapauksessa laittaa koristeita uuteen asuntoon jo ensi kuussa... Ehkä se auttaa kotiutumisessa :). Nykyiseen asuntooni ei ole saanut kynttelikköjä ikkunoiden väliin/ikkunalaudoille, mutta uuteen asuntoon saa ja aion todellakin laittaa valot palamaan marraskuun aikana.

      Meillä on aina ollut kissoja (meillä tarkoitan itseäni ja lapsuuskotiani). Kissat ovat aika lailla joko tykänneet kiivetä puuhun tai leikkiä palloilla/nauhoilla. Harvemmin jostain syystä molempia :). Nykyään vanhemmillani on muovikuusi ja uusin kissa tehokkaasti tiputteli siitä oksia viime jouluna. Nyt se on jo rauhoittunut. Omat kissani ovat ihan uskomattoman energisiä. Suorastaan ärsytykseen saakka. Jos tänne lentää vaikka kärpänen kesällä, niin ihan kaikki lakoaa kissojen edestä, kun metsästetään. Toinen kissoista onnistui jopa saamaan lonkkansa sijoiltaan täällä sisällä, kun hyppäsi niin korkealle ja tippui alas jotenkin huonosti (en olisi uskonut, että sisäkissalle voisi tapahtua tuollaista leikkiessä). Joten kuusenkin suhteen oli vähän niin ja näin :). Itse kuusen ja nauhojen annettiin lopulta olla melkein rauhassa, mutta palloja en voinut ripustaa, kun ovat lasisia. Täytyy vaan toistaa siedätyshoito tänäkin vuonna.

      Olen seurannut blogiasi tosi pitkään, mutta kun pää on mikä on, niin ei millään muista mistä asioista on jo lukenut. Olisi joka tapauksessa kiva jos tekisit joskus postauksen joulukoristeistasi :). Että millaisia palloja ja muita sinulla on ja mitkä ovat rakkaimmat jne.


      Poista
    3. :) Ihan oikeasti joka vuosi suunnittelen, että teen joulutorttuja, enkä koskaan ehdi...! Se on jo ihan naurettavaa! Osa ongelmaa on siinä, että en halua tehdä liikaa asioita etukäteen, koska tunnelman takia haluan tehdä jouluvalmisteluja juuri ennen joulua. Mutta sitten siihen aikaan kerääntyy niin paljon tekemistä, etten millään ehdi tehdä kaikkea, mitä suunnittelin. Ja kun meillä on eläimiä, niin esimerkiksi siivousta ei voi tehdä kovin paljoa etukäteen, jos haluaa, että on täysin puhdasta juuri jouluna.

      Minun lapsuuden joulut eivät olleet kovin kivoja (äidin juomisen takia), joten en oikein tiedä, mitä odotan tuntevani... Ehkä se on vähän niinkin, että kun joulu on kuitenkin niin suuri juhla Suomessa, niin odotan silloin jotain erityistä, mutta todellisuudessa minä olen yhä vain minä ja yhä yhtä yksin kuin aina muulloinkin, Ja oman perheen puuttuminen korostuu jouluisin. Jouluahdistukseni on peräisin varmaan paljolti juuri siitä, että olen yksin, mutta muulloin ahdistus on minun kohdallani todella satunnaista, enkä useinkaan oikein tiedä, mistä se johtuu ja mikä sen sai aikaan. Olen miettinyt sitä paljon, mutta se on ihan kuin minussa olisi jokin katkaisija, joka ihan itsellään saattaa millä hetkellä tahansa napsahtaa sinne ahdistuksen puolelle. Mikä tekee sen ennakoimisesta ja torjumisesta mahdotonta.

      Melkein kaikkiin kauppoihin, missä olen viime aikoina käynyt, vähintään laitetaan parhaillaan joulutavaroita esille. Omaan asuntooni laitan lähinnä valoja ja jotain kransseja oviin ja sen sellaista, mutta meillä kotona kyllä koristellaan melkein lattiasta kattoon. Meillä on paljon koristeita, mutta myös tosiaan jouluverhot ja jouluisia pöytäliinoja ja kaikenlaista jouluaiheista. Itse asiassa joulutavaroiden määrä on paisunut sellaisiin mittasuhteisiin, ettei kaikki edes mahdu esille... Mutta jouluvalot on paras osa, meillä on kaksi ulkokuusta ja sisällä myös ihan oikea kuusi ja valoja kaikissa ikkunoissa. Minäkin aion laittaa tänä vuonna valot paikoilleen jo marraskuussa.

      Meillä myös kaksi nuorinta kissaa on aika vilkkaita tapauksia, mutta kuusta he vain katselevat ja tosiaan ottavat palloja, mutta eivät onneksi kiipeä. Meillä kyllä on laitettu kuusi joskus kiinni katossa olevaan koukkuun varmuuden vuoksi, mutta muistaakseni vain kerran vuosia sitten yksi kissa kiipesi kuuseen. Nämä kaksi nuorinta ovat kovin kiinnostuneita siitä, mutta ehkä koristeiden takia he älyävät olla kiipeilemättä siellä. Itse asiassa kokosin joskus muovikuusen sisällä ja sinne he kyllä kiipesivät.

      Minulla on joltain joululta (ihan aattona kirjoitettu) jonkinlainen "perinne" postaus ja viime joulunakin pari kuvaa laitoin. Olen miettinyt, että jos kirjoittaisin vähän joulupostauksiakin sitten lähempänä joulua, mutta kun tiedän, ettei kaikki lukijani tykkää joulusta ja itse ahdistun siitä, kun jotkut alkavat hehkuttamaan kevättä jo tähän aikaan vuodesta, joten en oikein tiedä, mitä siitä tykättäisiin. Mutta ainakin yhden joulupostauksen teen tänäkin vuonna ja siihen voisin tosiaan laittaa kuvia suosikkikoristeistani! Hyvä idea, kiitti! :)

      Olin muuten päättänyt, etten osta tänä vuonna uusia valoja, kun minulla on niin paljon jo ennestään, mutta nyt olen jo nähnyt ainakin kolmet, jotka on ihan pakko saada... Niin siinä taitaa tänäkin vuonna käydä...

      En ole vielä alkanut lukea joulublogeja, mutta katselin yhtä videota ja se oli juuri sopivasti jouluinen tähän aikaan: https://www.youtube.com/watch?v=pkKt715hyAA
      Ja jos joulupukki lukee, niin haluaisin niin sen googlenallen! :D

      Poista