torstai 31. joulukuuta 2015

Sekalaisia joulujuttuja

Blogissani on näköjään tapahtunut jonkinlainen joukkopako ja kokonaiset yhdeksän ihmistä ovat saaneet tarpeekseen jorinoistani kerralla.  Varmaan puolentoista vuoden ajan on ollut niin, että aina kun blogini saa 147. lukijan, yksi vanha lukija lähtee parin päivän sisällä, mutta nyt onkin sitten tekemistä, jos vielä joskus 147 lähestyy. Olen tosiaan ollut vähän vaikeuksissa aiheiden suhteen, koska tuntuu, että kaikki on jo sanottu, mutta täällä kuitenkin vielä ollaan. :)

Joulu on sujunut ihan hyvin. Minulla oli ihan hirveä kiire ennen joulua, hädin tuskin ehdin nukkua ja vähän pelkäsin, että ehkä ahdistuisin, kun on aikaa vain olla, mutta olen voinut hyvin. Painajaisia lukuun ottamatta olen ollut lähes normaali. Tosin täytyy sanoa, että kurjan sään takia oli vähän vaikea löytää joulutunnelmaa, vasta tällä viikolla on tuntunut jouluiselta. Meillä on kyllä hyvin vähän lunta, mutta on kuitenkin. Tänään kävin aamulla kaupoissa ja tutkin ihan innoissani joulutavaroita, vaikka joulu on lähes ohi! Tai no, minun jouluni ei tosiaankaan ole vielä tähän aikaan ohi. Mutta harmi, ettei ollut jouluinen sää ennen joulua, sillä olisi kyllä  niin suuri merkitys.  No, ehkä ensi vuonna. :)

Viimeiset pari päivää olo on ollut todella kurja ja olen yrittänyt toiveikkaasti väittää itselleni, että tämä on vain hyasinttien aiheuttamaa allergiaa, mutta kylmä totuus taitaa olla, että olen tulossa kipeäksi. En kyllä tajua miten, koska en ole pahemmin poistunut kotoa ja kukaan kotonakaan tapaamani ihminen ei ole ollut flunssassa. Mutta kurkkuun ja silmiin sattuu ja nenä vuotaa. Jalat tuntuu vielä normaaleilta, joten kuumetta ei ole. Mutta olen toiveikas, että tämä menisi kohta ohi ilman, että tulen kunnolla kipeäksi.

Aiemmin minun oli tarkoitus kirjoittaa kaikenlaista jouluista tännekin ennen joulua, mutta se suunnitelma nyt sitten jäi, koska en ehtinyt edes saada kotona tehtyä kaikkia jouluvalmisteluja. Ajattelin kuitenkin, että voisin nyt vielä kirjoittaa yhden vähän jouluisemman postauksen, koska onhan vielä joulukuu ja minulla ainakin joulu jatkuu vielä pitkälle tammikuuhun. Olin aiemmin kopsannut jostain jonkinlaisia joulukysymyksiä(joita en jaksanut suomentaa) ja ajattelin, että voisin sekä vastata niihin nyt, että myös laittaa joitain kuvia, joita olen napsinut.

1. Which Holiday Do You Celebrate?
Joulua. :)

2. What is Your Favorite Holiday Drink?
Minulla ei ole mitään erityistä joulujuomaa, mitä joisin. Pidän vedestä ja Pepsi Maxista ihan ympäri vuoden.

3. What is Your Favorite Holiday Movie?
Siitä huolimatta, että rakastan joulua, en pahemmin ole katsellut joululeffoja. Katsoin joskus The Holiday:n ja se oli aivan hirveää roskaa! Mutta lasketaanko Bridget Jones jouluelokuvaksi? Siitä kyllä pidin. Ja myös Love Actually on ihan ok, siinä on hyvä joulutunnelma.


Ja tietysti lumiukko on todella oleellinen osa jouluani, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta olen katsonut sen joka vuosi niin kauan, kuin jaksan muistaa. Nyt ostinkin sen varmuuden vuoksi DVD:nä, ettei se enää koskaan jäisi välistä.


Tänä vuonna olemme myös katselleet Downton Abbey:ta koko perheen voimin. Pari ekaa tuotantokautta ostin DVD:nä, mutta otin nyt Netflix:in, ehkä tulen sen kanssa paremmin juttuun kuin HBO:n kanssa. 



Lisäksi jouluperinteisiini kuuluu sekä The Big Fat Quiz of the Year ja Would I Lie To You:n joulujakso. Ja btw. jos joku haluaa kilpailla minua vastaan Big Fat Quiz:issa, niin minä en tiennyt vastausta yhteen ainoaan kysymykseen! Siinäpä teille haastetta! :)

4. Is your Christmas tree real or fake?
Minulla on monta, mutta aito kuusi on aina oltava!


Yksi kuva kuitenkin uudesta tulokkaasta, tämä oli pakko saada, vaikka väri ei ollut ihan täydellinen ja seitsemän euroa tästä räähkästä oli aika paljon! Mutta se on pinkki! Tai ainakin sinnepäin... :)

5. Candy Cane or Gingerbread Men?
Ostan aina karkkikeppejä, mutta enemmänkin ne ovat meillä koristeina, kuin herkkuina. Taisin itse asiassa syödä viime joulun karkkikepit pääsiäisenä.


Muutenkin karkit on minulle enemmän koristeluelementti kuin herkku. Nämäkin ostin lähinnä, jotta saisin syyn käyttää noita ihania pikkupurkkeja, joita olen ostanut ja jotka ovat olleet kaapissa vaikka kuinka kauan.

6. What is Your Favorite Christmas Song?
Suosikkini ovat sellaisia, joita olen kuullut lapsuuden jouluina. Niitä on aika monta, mutta pidän esimerkiksi Tontusta, Wham:in Last Christmas:ista ja Leevi and the Leavings:in Jossain on vielä joulu:sta. Ne ovat sellaisia, joita aina lapsena kuuli radiosta. 

7. What is the Weirdest Gift You've ever Received?
Apua... Olen kerran saanut joululahjan, jota ei lopultakaan kukaan tunnistanut, joten ehkä sitten se.

8. Have You Ever Made a Snowman?
Kyllä, jopa tänä vuonna! :) Laittaisin kuvan, ellei se olisi niin tunnistettava.

9. What is Your Favorite Winter Fragrance?
Hyasintti, vaikka olen sille ihan hirveän allerginen. Joulukukat kuitenkin on niin suuri osa joulutunnelmaa, että niitä on silti pakko saada. Suosikkejani ovat valkoiset joulutähdet. 


Tänä vuonna ostin myös jouluruusun, kun niitä oli kaikkialla. Näin jossain, että oli laitettu jouluruusu sammaleella täytettään maljakkoon ja lisätty helmiä, mutta en tiedä, vastaako oma versioni nyt ihan sitä... :)


10. Be honest: do you like giving gifts or receiving gifts better?
Ihan ehdottomasti antamisesta. Tunnen oloni lähinnä epämukavaksi, kun joku antaa minulle jotain.

11. What Is Your Favorite Christmas Color?
Punainen, hopea ja valkoinen. Ja toki minulla nykyään on pinkkejäkin koristeita.


Näitä hyöhenkransseja oli yhtenä vuonna Sokoksessa ja ne olivat minusta hienoja, mutta kalliita, joten tein itse... Se ei ehkä aivan ole samanlainen, kuin se Sokoksen kranssi, mutta... :D


Tämän tulostin netistä ja minusta se näyttää ihan kivalta. :)

12. Do You Like To Stay In Your PJs or Dress Up for Christmas?
Pyjamissa ihan ehdottomasti! Suosikkijoululahjojani ovat pyjamat ja vietän muutenkin lähes kaiken kotonaoloaikani pyjama päällä. Otan myös jouluisin käyttöön uudet tossut, tänä vuonna pinkit jäniskuvioiset. :)


13. Are you a pro-present wrapper, or do you fail miserably?
Olen itse asiassa aika hyvä paketoimaan. Minulla oli kerran kauan sitten työpaikka, jossa vietin suuren osan päivistäni paketoiden. Minulla tosin oli käytössä vain luonnonvalkoista paperia ja ruskeaa pakkausteippiä, mutta  opin aika taiteelliseksi niiden kanssa. Mitä pomoni ei arvostanut sitten yhtään. :)


Tein kuitenkin tänä vuonna pari kangaslahjasäkkiä hankalan muotoisia paketteja varten. Ja ne voi myös käyttää uudelleen, niin ei tule heitettyä niin paljon materiaalia hukkaan. 

14. Have You Ever Buildt a Gingerbread House?
Yritin kerran ja se oli katastrofi. Rikoin sen saman tien ja päätin, ettei ikinä enää!

15. Favorite Christmas Meal or Treat?
Lanttulaatikko ja sienisalaatti! Nam!

16. Colored Lights or White?


Pidän enemmän värivaloista. Suosikkivaloni ovat olleet minulla lapsuudestani saakka (tai eivät oikeastaan nämä nimenomaiset, mutta samanlaiset) ja ne ovat ainoat valot, jotka ovat meillä vielä käytössä, muut ovat vuosien varrella korvautuneet led-valoilla. Mutta meillä on paljon valoja ja useampi kuusikin, joten vähän kaikenlaisia valoja löytyy.


Tästä kyntteliköstä en vieläkään ole oikein varma, mutta löysin sen silloin Anttilan loppuunmyynnistä kympillä. Toisaalta se on herttainen, mutta toisaalta...


Luen aina joulun aikaan lastenkirjoja, lähinnä Mauri Kunnaksen joulukirjoja. (Tuo Kama Sutra on joskus saatu (ilmeisesti vitsikkäänä?) lahjana.) Joulupukki -kirjan muistan jo lapsuudestani ja minulle Mauri Kunnaksen joulupukki näyttää juuri siltä oikealta Pukilta. :) 



Tänä vuonna luin myös Nalle Puh:ia, koska löysin sen kirpparilta parilla eurolla. :)


Ja joulu ilman Harry Pottereita ei vain ole joulu! :) Olen joskus saanut lahjaksi sellaisen Harry Potter -kirjan, jossa oli noita pulloon kiinnittämiäni tarroja, siepin ja ajankääntäjän olen ostanut ebaysta punnalla kappale. :) 


Keräilen myös Sleichin (metsän)eläimiä, jotka laitan esille jouluisin, tänä vuonna uudet tulokkaat olivat jääkarhuperhe.



Lisäksi minulla on yleensä tapana ostaa joulunaikaan jotain vähän "erityisempää" kosmetiikkaa, mutta koska kosmetiikkalakkoni meni tänä vuonna aika persiilleen, ostin vain pari juttua. Ostin tosiaan sen Versace:n Bright Crystal Absolu -parfyymin (joka muuten ei ole sama tuoksu kuin bright crystal, kuten aiemmin väitin, koska myyjä väitti minulle niin), vaikka sekään ei kovin hyvin pysy iholla, muutaman ihanan jouluisen kosteusvoiteen The Body Shopista ja jo aiemmin syksyllä tein Lushille pettymykseksi osoittautuneen tilauksen, josta sentään jotain säästyi jouluksikin. Tilasin mm. ylistetyn Snow Fairy suihkugeelin, joka ei ollutkaan mitenkään ihmeellistä. Myöskään nuo kylpypommit eivät ole mitenkään ihmeellisiä, kuten ei saippuatkaan... Ja myös muovailtava saippua osoittautui pettymykseksi. 


Sain aikaan jonkinlaisen lumiukon, mutta massaa oli todella vaikea muovata ja kun laitoin sen lavuaarin reunalle, joka kerta, kun siihen osuu pisarakin vettä, se kohta sulaa(kuten kai lumiukon kuuluukin). Ja tuota oranssia jäi ylimääräistä, joten käytin sen palan saippuana ja se värjäni kynteni ja kynsinauhani oransseiksi. Tämä kai siis oli tarkoitettu lapsille leluksi kylpyyn, mutta en tiedä, miten se toimisi siinäkään, koska värilliset kohdat todella sotkevat ja väriä on vaikea saada irti lavuaaristakaan... 

Ja vielä pari kuvaa, mitä otin; tässä se peura, joka jäi ainoaksi ostoksekseni Stockmannin jouluosastolta. :)


Jouluna käymme myös hautausmaalla; se oli upea kaikkine sytytettyine kynttilöineen, vaikka en onnistunutkaan saamaan siitä hyvää kuvaa: 


Ja saunassakin toki käymme, mutta sinne en sentään vienyt kameraa(kännykkää) mukanani. :) Ostin tänä vuonna eukalyptus -vihdan ja sehän levisi joka paikkaan... :D Siivoan lehtiä varmaan vielä juhannuksenakin. :)

Joten, tässä oli nyt joitain juttuja, jotka kuuluvat jouluuni, vaikkakin nyt tällä joulun pahemmalla puolella esiteltyinä. 

Tänään on uudenvuodenaatto, yritän olla miettimättä sitä liikaa, koska minua vuoden vaihtuminen ja vanheneminen vain ahdistaa. Mutta siitä huolimatta, hyvää Uutta Vuotta kaikille! :)

9 kommenttia:

  1. Luulen, että tuon "joukkopaon" syynä on lähinnä vähäisempi kirjoittelu viime aikoina. Minäkin (joka en listoilla näy) olen käynyt täällä harvemmin, mutta vain, koska uutta luettavaa on harvemmin :) Tyylisi on yhtä mukava kuin ennenkin.

    Toivottavasti säästyt taudilta. Mulla on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen flunssa, ja kurjuuden maksimoimiseksi vielä refluksikin vaivaa. Ois kiva vähän herkutella, mutta kun ei voi oikein syödä sitä eikä tätä, niin ehkäpä se terveellisempi elämä pitää aloittaa jo tästä ;)

    Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin varmaankin, mutta monta oli lähtenyt kerralla. :(

      Kiitos! :)

      Illalla oli todella kamala olo, nyt on melkein normaali. Eilen oli ihan sama juttu, vaikka yleensä illalla on kipeämpi kuin aamulla... Toivon edelleen, että tämä menisi ohi.

      Syömisen kannalta kyllä ihan hyvä, tosin olen ollut omituisen ruokahaluton muutenkin... Toivottavasti sinäkin voit pian paremmin! :)

      Poista
  2. Ja meitä salaisia ihailijoitahan on lukematon määrä, joten ei ne viralliset seuraajat koko totuutta kerro ;) Hyvää uutta vuotta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli muuten varmaan eka kerta n. puoleen vuoteen kun sain kommentin läpi! :D Tähän asti joku tyhmä kuvantunnistusbottitesti on estänyt kommentoimisen, koska iPhonella testi ei toimi ja minä luen blogit vain puhelimella... Että jee, pääsen taas työntämään lusikkani soppaan! :D

      - Rita

      Poista
    2. Kiitos! :) Hyvää Uutta Vuotta sinullekin! :)

      -

      Okei, täällä on siis taas jokin tarkistus päällä... :/ Olen yrittänyt ottaa ne pois päältä, mutta ilmeisesti bloggerin asetukset muuttuu itsekseen. Katson huomenna, saanko sen pois.

      Poista
    3. On ollut testi, eilen ihmeellisesti ei ollut! :D Mutta kannattaa ilmeisesti tasaisin väliajoin tsekata tilanne, koska ne testit elää tosiaan ihan omaa elämäänsä :)

      - Rita

      Poista
    4. Okei, en kyllä nyt oikein tiedä, mikä ongelma siellä on, mutta yritän vielä ratkoa sitä... :/

      Poista
  3. Moikka! :) Luin blogiasi aktiivisesti pari vuotta sitten, mutta nyt aktivoiduin blogimaailmassa uudestaan. Ihana nähdä, et sun blogi on vielä voimissaan. Kun tosi moni blogi on näköjään lopettanut tässä parin vuoden aikana :(
    Ihanaa uutta vuotta sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! :) Minulla on ollut vähän vaikeuksia keksiä kirjoitettavaa, mutta täällä ollaan vielä. Tosiaan moni minunkin bloggaamisen alkuaikojen blogi on kadonnut aikoja sitten.

      Kiitos samoin! :)

      Poista